Nieuws

De coronacrisis: thuiswerken, taskforces en emotionele gesprekken

Het is een week geleden dat de overheid aankondigde dat iedereen zoveel mogelijk thuis moest gaan werken, vanwege het oprukkende coronavirus. Inmiddels werken de meeste accountants vanuit huis.

Als reactie op de coronacrisis stellen veel kantoren speciale teams samen om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Prioriteit bij alle kantoren is nauw contact met klanten, die vaak voor complexe uitdagingen staan. Een korte rondvraag onder accountantskantoren levert snel een beeld op van de situatie bij de meeste grotere kantoren: het personeel werkt in principe thuis en gebruikt digitale communicatiekanalen om in contact te blijven met elkaar en met klanten.

Alle kantoren laten weten de richtlijn van de RIVM en de Rijksoverheid te volgen en te letten op eventuele aanpassingen in die richtlijnen. "Dagelijks beoordelen we de nieuwe informatie en bepalen hoe daar op te handelen. Niet alleen voor onszelf, maar zeker ook om uiteindelijk het virus niet verder te laten verspreiden", zegt BDO.

Best practices

"De situatie is uitdagend", laat PwC weten. "Het vraagt veel van ieders flexibiliteit en creativiteit, maar we voelen ook veel eensgezindheid om deze vreemde situatie samen het hoofd te bieden." Ook KPMG geeft aan dat het personeel elkaar weet te vinden waar het gaat om handvatten om deze tijd door te komen: "We bieden iedereen in de organisatie verschillende vormen van informatie om de komende weken door te komen, zoals thuiswerktips en IT-instructies. Onze collega’s delen ook vol enthousiasme best practices met elkaar, om voor zoveel mogelijk business continuïteit te zorgen."

De coronacrisis stelt accountants voor veel uitdagingen. De beroepsorganisatie voorziet accountants via de website NBA Helpt van praktische tips en vraagt alle leden ook om best practices onder de noemer 'leden helpen leden' zoveel mogelijk te delen. KPMG laat bijvoorbeeld weten dat een oplossing soms gevonden kan worden in versnelde invoering van bestaande mogelijkheden: "Een voorbeeld waar we tegenaan liepen: soms moet je bij een accountantscontrole fysiek aanwezig zijn. Hoe teken je dan een dossier af? We hebben de ontstane situatie benut om het digitaal ondertekenen verder uit te rollen."

Crisisteams

De meeste kantoren hebben speciale crisisteams samengesteld die de situatie nauwlettend in de gaten houden. Ook Visser & Visser heeft een intern corona-team samengesteld, gericht op de medewerkers. “Informatie over thuiswerken, ziekteverschijnselen, vestigingsbezoeken, bezoek door klanten aan kantoor, bezoek aan klanten, digitaal werken, overleg via Teams, enzovoort. Via het team kunnen aanvullende zaken worden besteld zoals extra laptops en andere hulpmiddelen, zodat thuiswerken en communiceren met elkaar en met de klant geen problemen geeft."

Visser & Visser heeft daarnaast een crisisteam dat bestaat uit onder meer accountants, fiscalisten, HR-specialisten en payrolladviseurs. Door het team worden bijvoorbeeld alle aanvragen verwerkt in het kader van werktijdverkorting en uitstel van betaling bij de Belastingdienst en wordt info over borgstellingskrediet verstrekt. Steef Visser: "We staan klaar om het verhaal van de klant aan te horen. Af en toe echt emotioneel."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.