'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.
Dat stelt voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) tijdens horecavakbeurs Horecava. De winstmarges in de horecasector zijn kleiner geworden door hogere kosten voor bijvoorbeeld personeel en energie. "We horen dat ondernemers zich zorgen maken, maar als ze hulp vragen zijn ze eigenlijk al te laat", aldus de branchevoorzitter.
Om toegenomen kosten te compenseren zouden cafés, restaurants en hotels volgens Vuik eigenlijk winstmarges moeten hanteren van gemiddeld tien tot dertien procent. Nu moeten ondernemers het doen met zo'n zeven tot negen procent.
Winstgevendheid onder druk
De horeca probeert de kosten zoveel mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld scherper in te kopen. Maar aan sommige ontwikkelingen, zoals de gestegen inflatie, kunnen ondernemers weinig veranderen. Daarom moeten ze hun prijzen wel verhogen, meent Vuik.
Hoeveel bedrijven kampen met financiële problemen is niet duidelijk. Volgens de KHN-voorzitter speelt de problematiek vooral voor ondernemers die tijdens de coronapandemie geen gebruik konden maken van de TVL-regeling (Tegemoetkoming Vaste Lasten).
Recent meldde ook kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat de winstgevendheid van de sector onder druk staat. Sommige ondernemers berekenen volgens het instituut niet alle kosten helemaal door aan consumenten, uit angst dat mensen het te duur vinden om bijvoorbeeld uit eten te gaan.
De gevolgen daarvan zijn al te merken; mede daardoor daalde het aantal horecalocaties afgelopen jaar voor het eerst sinds 2015, aldus KHN. In 2022 waren er bijna 45.000 horecabedrijven, eind vorig jaar nog zo'n 44.400. Vuik verwacht dat dit jaar nog meer bedrijven failliet zullen gaan.
Lichtpuntjes
Ondanks de sombere vooruitzichten zijn er ook lichtpuntjes. Zo is de omzet in de horecabranche volgens FSIN afgelopen jaar gestegen naar 31 miljard euro, ruim boven het niveau van voor corona. Ook is het aantal werknemers in de sector gestegen.
Het verkoopvolume daalde in de tweede helft van 2023, maar minder dan verwacht. Opvallend is dat vooral de jongere generatie meer uitgeeft in de horeca: gemiddeld besteden jonge mensen ruim 2200 euro per jaar aan uit eten gaan, terwijl een babyboomer hieraan jaarlijks niet meer dan 485 euro wil besteden.
Ondanks de problemen in de sector rekent het FSIN voor 2024 daarom opnieuw op een omzetgroei van 3,5 procent.
Bron: ANP/KHN/FSIN
Gerelateerd
Minder bedrijven failliet in maart, maar trend blijft stijgend
Het aantal faillissementen is in maart opnieuw afgenomen. Vorige maand werden acht bedrijven minder failliet verklaard dan in februari. Dat is een daling van 2 procent....
Meer omzet voor horeca in eerste jaar zonder coronamaatregelen
De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege...
'Malaise in winkelstraat' nog niet voorbij
De "malaise in de winkelstraat" is nog niet voorbij, ondanks dat de kooplust onder consumenten toeneemt. De verkopen van winkels in Nederland krimpen dit jaar waarschijnlijk...
Minder bedrijven failliet, maar trend blijft stijgend
Het aantal faillissementen is in januari afgenomen. Er werden vorige maand namelijk 24 minder bedrijven failliet verklaard dan in december. Dat is een daling van...
Leegstand in winkelstraat neemt weer iets toe
De leegstand in de winkelstraat begint weer op te lopen, nadat het aantal leegstaande winkelpanden in 2022 was gedaald naar het laagste niveau in tien jaar.