Helft beleggers wil duurzaamheid, informatie niet altijd vindbaar
Ongeveer de helft van de Nederlandse particuliere beleggers laat duurzaamheid meespelen bij beleggingskeuzes. Maar de informatie over de mate van duurzaamheid van beleggingsfondsen vinden ze niet overal even goed vindbaar.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder honderden particuliere beleggers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Bijna vier op de tien beleggers die meededen aan de enquête van de AFM zeiden soms op de duurzaamheid van beleggingen te letten. Daarnaast gaf ruim een op de tien respondenten aan altijd op de duurzaamheid te letten bij het beleggen.
Duurzaamheidsbewuste beleggers
Van die duurzaamheidsbewuste beleggers gaat zo'n tweederde af op de naam van een aandeel, obligatie of beleggingsfonds om te bepalen of die belegging duurzaam genoeg is. Een kleinere groep baseert zich ook op de website van het desbetreffende fonds of bedrijf (52 procent) of andere documenten zoals prospectussen en duurzaamheids- of jaarverslagen (42 procent). De AFM concludeerde eerder op basis van eigen onderzoek dat de namen van beleggingsfondsen of -producten juist geen betrouwbare graadmeter zijn voor hun duurzaamheid.
Op de vraag of deze beleggers op hun beleggingsplatform kunnen zien welke beleggingen duurzaam zijn, antwoordde 38 procent dit gemakkelijk te kunnen vinden. Tegelijkertijd zei 19 procent dit pas na grote moeite te kunnen vinden en 12 procent kon informatie over duurzaamheid helemaal niet vinden.
Kloppende informatie
De AFM kondigde onlangs aan extra te letten op kloppende informatie over duurzaamheid voor beleggers. "Wij weten uit eerder onderzoek naar de doelstellingen en verwachtingen van duurzame particuliere beleggers, dat het voor hen soms lastig is om te beoordelen of een product echt duurzaam is", zegt Sander van Es, bij de financiële waakhond onder andere verantwoordelijk voor juiste informatie over beleggingen. "In onze Agenda 2024 staat dat wij onderzoek gaan doen naar de mate waarin marktpartijen correct, duidelijk en niet misleidend communiceren over de duurzaamheid van een product."
Bron: ANP
Gerelateerd
Recorddaling CO2-uitstoot industrie, met name in energiesector
Niet eerder daalde de CO2-uitstoot van grote industriebedrijven in Nederland zo sterk als vorig jaar. Relatief was de grootste afname in de energiesector. Daar werd...
Milieudefensie gaat weer naar aandeelhouders-vergaderingen
Klimaatactivisten van Milieudefensie gaan dit jaar opnieuw langs bij de aandeelhoudersvergaderingen van "grote vervuilende bedrijven". Op 10 april vormt de aandeelhoudersvergadering...
Verduurzaming ziekenhuizen wordt steeds duurder
Ziekenhuizen liggen goed op schema om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Zo hebben veel gebouwen inmiddels zonnepanelen op het dak en zijn ziekenhuizen goed geïsoleerd....
Klimaatrechtszaken 'schadelijk voor Nederlandse bedrijfsleven'
Klimaatrechtszaken van milieuorganisaties tegen concerns als Shell, ING, KLM en Ahold zijn zeer schadelijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, meent Frans Everts,...
EU toch eens over CSDDD-wet voor verantwoord ondernemen
Europese regels voor bedrijven om misstanden bij hun buitenlandse toeleveranciers tegen te gaan, hebben toch de steun van de EU-landen gekregen. De wet voor internationaal...