NBA

Internet is een feest

Een tijdje geleden stond heel Nederland - terecht - op zijn kop naar aanleiding van een 'feestje' in Haren. Een foutje bij het verzenden van een uitnodiging voor een sweet sixteen party op Facebook leidde uiteindelijk tot rellen.

Iedereen wist al lang dat het niet om een feest ging en toch bleven mensen elkaar op internet aanmoedigen om te komen. Voor de autoriteiten bleek het moeilijk om op basis van het Facebook-verkeer te bepalen wie er kwam. Hoe gebruik je de door soms anonieme gebruikers gegenereerde informatie?

Waarom dit voorbeeld? Omdat deze vraag - iets anders geformuleerd - onderwerp is geweest van een studiedag van de Rekenkamer en het Kadaster. Je zou de discussie daar - vrij vertaald - kunnen formuleren als: Hoe kan een auditor gebruikmaken van informatie die door internetgebruikers is verstrekt en hoe kunnen moderne multimedia worden ingezet bij het representeren van data ten behoeve van een audit?

Een inspirerende vraag, die aanzet tot nadenken. Die vraag begint waar je de door gebruikers gegenereerde data in kan zetten. In de publieke sector zou dit bijvoorbeeld kunnen om de effectiviteit van beleid te controleren en om de rechtmatigheid van bestedingen na te gaan. Je zou kunnen nagaan of het geld dat bestemd wordt aan het onderhoud van scholen ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door ouders - met hun smartphones - foto's te laten insturen van onderhoudsproblemen op de scholen. Dergelijke informatie kun je als beleidsverantwoordelijke gebruiken om inzicht te krijgen waar de nood het hoogst is om daarmee te bepalen hoe de middelen in te zetten, waarna een auditor de informatie gebruikt om te controleren of de middelen goed zijn gebruikt. Maar als auditor zou je ook zelf dergelijke informatie kunnen verzamelen om de effectiviteit van beleid te controleren.

Is het dan alleen geschikt voor controles bij de overheid? Nee, ook in het bedrijfsleven hoef je niet zo lang te zoeken om voorbeelden te vinden hoe je informatie van het internet kan gebruiken. Wie koopt er nog een koffiezetapparaat zonder even na te gaan hoe andere gebruikers dit apparaat beoordelen? Dergelijke informatie is bij de controle van een elektronicaproducent ook te gebruiken om een garantievoorziening, de waardering van voorraden of een verkoopprognose te controleren. Maar het internet kan ook - net als vroeger de knipselkrant - een basis zijn voor kennis van je klant.

Internet kan je ook helpen om data snel te representeren. Ik heb dat zelf ervaren met de uitkomsten van de survey over de nieuwe controleverklaring. De data die beschikbaar kwamen uit deze survey waren binnen een paar uur geanalyseerd en weergegeven in grafieken waarna ze een dag later konden worden gepresenteerd tijdens de debatbijeenkomst.

Natuurlijk zijn er vragen over door gebruikers gegenereerde content. De belangrijkste gaan daarbij over de betrouwbaarheid en de volledigheid van de data, maar er zit een heel kleurenpalet tussen wel (wit) en niet (zwart) betrouwbaar. Het begint bij de mogelijkheden, accountants moeten leren inzien wat een feest het kan zijn om gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet als bron van informatie biedt.

Het thema van deze column wordt ook belicht tijdens de deelsessie 'Publieke zaken' op de komende Accountantsdag.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Peter Eimers is partner bij EY en hoogleraar Audit & Assurance aan de accountantsopleiding van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.