Opinie

Databoomers

De generatie babyboomers heeft als groep een grote invloed op de Nederlandse samenleving. Om lid van de groep te worden, hoefden zij niets speciaals te doen en zelfs geen specifieke kwalificaties te hebben. Zij kwamen alleen op de juiste plek op het juiste moment ter wereld en verworven daarmee het geboorterecht om zich babyboomer te mogen noemen.

Ik vraag mij af hoe lang het heeft geduurd voor zij er zich zelf bewust werden dat zij zo'n bijzondere groep vormen.

Een vergelijkbaar scenario zie ik ontstaan bij de huidige generatie werkenden binnen de accountancy. Het digitale tijdperk en de huidige werkomstandigheden scheppen een unieke gelegenheid om als (beroeps)groep een verschil te maken.

Vergeleken met enkele jaren geleden, staat de wereld compleet op zijn kop. De tijd van de ponskaarten heb ik zelf net niet meegemaakt, maar 14-koloms papier en Word Perfect 5.1 waren in mijn beginjaren nog de normaalste zaak van de wereld. De huidige technieken maken de situatie van toen bijna onwerkelijk.

Het proces van dataficatie gaat met een duizelingwekkende snelheid; de terabytes, petabytes, zettabytes en yottabytes vliegen je om de oren. Het duurt niet lang meer of de accountant gebruikt papier alleen nog om de jaarrekening voor zijn klanten op af te drukken.

Er is al veel geschreven over de mogelijkheden die de digitalisering biedt voor de dienstverlening van de accountants. Hoe lang duurt het nog voordat wij op de huidige manier van werken terugkijken als hopeloos ouderwets?

Data zijn goud waard. Grote bedrijven weten dat al jaren, maar ook de kleinere bedrijven en zelfs particulieren beginnen steeds meer de waarde in te zien van al hun gegevens en de informatiewaarde hierin. Een bedrijf als Datacoup speelt hier geweldig op in. Via Datacoup kun je je gegevens van social media en zelfs van je bank- en creditcardtransacties verkopen. Wat nou privacy? Je mag mijn gegevens best gebruiken, zeker als ik er wat voor terugkrijg.

Mensen proberen weer controle te krijgen over hun eigen data. Erg interessant om te volgen waar dit naar toe gaat.

Om de vergelijking met de babyboom-generatie nog even door te trekken: wij zijn allen onderdeel van de ‘databoom'-generatie. Een mooiere tijd om accountant te zijn, kan ik mij bijna niet voorstellen.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de huidige accountants zich realiseren dat zij een bijzondere groep vormen en een grote invloed op de Nederlandse samenleving hebben gehad.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het novembernummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gideon Folkers is registeraccountant en werkzaam als IT-engineer bij Refine-IT.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.