Kunnen wij rechtmatig aanbesteden, gemeenten? Ai, ai minister!
Nee, ik ga het liedje van de wereldberoemde tekenfilm SpongeBob niet zingen. Ik wil het hebben over aanbestedingen binnen de gemeentewereld.
Mert Tirgil
Onlangs verscheen op deze site een bericht over de toename van het aantal gemeenten met een goedkeurend oordeel voor rechtmatigheid. Ruim 87 procent van de 388 gemeenten kreeg voor het verslagjaar 2017 een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring. Hiermee is de situatie sinds 2015 weer grotendeels genormaliseerd, aldus minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in haar bericht aan de Tweede Kamer.
Ook bleek uit dit bericht dat de meeste fouten in de categorie 'Overig' bij de (Europese) aanbestedingen werden gemaakt. Huh? Hoe dan, vraag je jezelf waarschijnlijk af. Ik zal het met een 'simpel' voorbeeld uitleggen.
Aanbesteden
Stel dat de gemeente Bikinibroek (de onderzeese stad waar SpongeBob woont) in het kader van 'schonere zeestad’ vijf nieuwe machines wil aanschaffen, om al het plastic op de zeebodem te recyclen. De totaalwaarde van de opdracht is € 300.000 en ligt daarmee boven de Europese aanbestedingsgrens van € 221.000 (Aanbestedingswet 2012). Daarom moet de gemeente Bikinibroek deze opdracht Europees aanbesteden. Dit houdt in dat de gemeente verplicht is om de opdracht op TenderNed (aanbestedingssysteem) te publiceren.
'87 procent van de 388 gemeenten kreeg voor het verslagjaar 2017 een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring.'
Opdrachtnemers kunnen zich via TenderNed inschrijven voor een opdracht. De opdracht wordt gegund aan de opdrachtnemer met de economisch meest voordelige inschrijving. Op deze manier kunnen de gemeenten de beste prijs-kwaliteitverhouding krijgen en wordt discriminatie en ongelijke behandeling voorkomen. In sommige gevallen kunnen gemeenten afwijken van de regels, zoals wanneer het om een kennis-specifieke opdracht gaat en er maar één opdrachtnemer op de markt aanwezig is, of wanneer het om een spoedopdracht gaat als gevolg van onvoorziene omstandigheden. Naast de Europese aanbestedingen bestaan er ook nog andere soorten aanbestedingen en regels, maar die laten we in dit artikel buiten beschouwing.
Klinkt simpel toch? Waar gaat het dan nog mis? In de praktijk zien wij vaak dat de contracten onjuist en onvolledig worden geregistreerd en gemonitord (contractmanagement).
'In de praktijk zien wij vaak dat de contracten onjuist en onvolledig worden geregistreerd en gemonitord.'
Hierdoor hebben afdelingen geen inzicht in de gemeentebrede inkoopbehoefte en weten ze dus niet wanneer een contract afloopt en een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat een opdracht langer dan toegestaan zonder aanbesteding wordt verlengd. Ook zien wij dat afdelingen zonder van elkaar te weten mensen inhuren en hierdoor de grens overschrijden.
Er is ook sprake van onwetendheid. Mensen weten bijvoorbeeld niet dat, wanneer ze een externe partij willen inhuren, ze dit onder bestaande contracten kunnen doen en hiervoor geen nieuwe aanbesteding nodig is. Of ze weten niet welke stappen ze hiervoor moeten volgen. Het is ingewikkelder dan je denkt, vind je niet?
Zelf doen
Vanaf 2021 moeten colleges van burgermeester & wethouders (B&W) zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarstukken, wat nu door de externe accountant wordt gedaan. Dit betekent dat het college van B&W alles intern op orde moet hebben en die boodschap zelf aan de raad moet brengen. Oké, dat kost extra tijd en werk, maar biedt ook nieuwe kansen. Zo krijgt het college meer ruimte om uit te leggen welke afwegingen ze hebben gemaakt. Bijvoorbeeld waarom een opdracht boven de EU aanbestedingsgrens niet Europees maar onderhands is aanbesteed, waarom SpongeBob tien jaar voor hetzelfde project is ingehuurd of waarom de opdracht aan Patrick (beste vriend van SpongeBob) is gegund.
Kortom: inzicht in de gemeentebrede inkoopbehoefte, contracten juist registeren en bijhouden, aanspreekpunten ontwikkelen, medewerkers voldoende trainen en interne controles op een hoger niveau brengen (lijn en concern): dat zorgt ervoor dat je alles intern op orde hebt en dat jouw gemeente in control is en blijft!
Gerelateerd
NBA publiceert Alert over controles van decentrale overheden
De NBA heeft Alert 48 gepubliceerd, over aanpassingen in de Gemeentewet en de Provinciewet en de gevolgen daarvan voor de controle en de controleverklaring bij decentrale...
Gemeenten voorzien dit jaar flinke stijging van uitgaven
Nederlandse gemeenten denken dit jaar ruim negen procent meer uit te geven dan hun begroting van vorig jaar. Daarmee gaan de uitgaven naar verwachting harder omhoog...
Gemeenten rekenen op grootste toename heffingsinkomsten sinds 2007
Gemeenten verwachten dit jaar 13,3 miljard euro te ontvangen uit heffingen. Dat is een stijging van 8,5 procent ten opzichte van vorig jaar en de grootste toename...
Gemeenten verwachten 1,1 miljard euro begrotingstekort in 2026
Gemeenten verwachten samen een begrotingstekort van 1,1 miljard euro te hebben in 2026. Vraag is of gemeenten in staat blijven om grote maatschappelijke opgaven,...
Gemeenten hielden ondanks hogere kosten meer geld over
Gemeenten hebben vorig jaar meer geld overgehouden dan in 2021. Ze waren weliswaar meer kwijt aan energietoeslagen en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, maar...