NBA Community Platform

Community Women Leadership: 'Je hoeft geen carrièretijger te zijn, zolang je maar realiseert wat je ambitie is'

Sinds de start van het community-platform wordt er enthousiast gebouwd aan de verschillende communities. Wat is er tot nog toe gerealiseerd? Een kijkje achter de schermen in een reeks verhalen. In dit derde deel de Community Women Leadership. "Vrouwen moeten meer lef tonen."

Peter Steeman

Esther van Huizen, directeur bij HLB Blömer accountants en adviseurs, maakte anderhalf jaar geleden voor het eerst kennis met de community Women Leadership. "Ik was al aangesloten bij de community Accounttech. Eigenlijk had ik nooit zoveel met vrouwelijk leiderschap. Het gaat er om wat iemand brengt, vond ik. Daarom was het voor mij geen thema. Tegelijkertijd zie je om je heen dat het niet vanzelf gaat. Wanneer je een bepaald niveau bereikt, ben je als vrouw een bijzonderheid. Zeker als je, zoals ik, accountancy combineert met ICT. Veel vrouwen kiezen voor een studie in deze richting, maar er zijn weinig bestuurders. Binnen de big four-kantoren is er een goede mix van mannen en vrouwen in de top, maar daarbuiten veel minder. Het is voor een grote organisatie met duizenden medewerkers ook eenvoudiger om aan die quota te komen. Bij kleinere kantoren stokt die ontwikkeling en zie je bijna geen vrouwelijke partners."

NBA Community Platform 900x590

Aandacht voor een meer diverse samenstelling aan de top begint met een andere aanpak, stelt Van Huizen. "Bij vrouwen moet je om te beginnen het gesprek anders aangaan. Mannen hebben vaak al duidelijk gemaakt dat ze de plek willen die vrijkomt. Vrouwen zijn bescheidener. Daarom moet je meer aandacht besteden aan procedures. Ga aan het begin van hun loopbaan het gesprek aan met vrouwen over hun ambities. Kies niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar denk na over alternatieve kandidaten. Vrouwen moeten op hun beurt meer lef tonen."

'Bij kleinere kantoren stokt die ontwikkeling en zie je bijna geen vrouwelijke partners.'

Het zijn die twee doelen - de empowerment van vrouwen aanwakkeren en de bewustwording binnen accountantsorganisaties vergroten - waarop de community haar pijlen richt, aldus Van Huizen. "We willen bijdragen aan de ontwikkeling van vrouwelijke bestuurders. Dat kan je één op één doen door iemand individueel te helpen, maar je kan het ook voor een brede groep doen met het organiseren van bijeenkomsten waar je in contact kan komen met elkaar, door middel van workshops en inspirerende sprekers. We zijn heel erg gedreven. Iedereen is bereid hierin tijd te steken. Het gaat ons wel om het resultaat. Zodra we die doelen hebben bereikt, heffen we ons op."

Carrièretijger

Het afgelopen jaar werden op verschillende plekken zomerwandelingen georganiseerd. En ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag was er een online event waarin, verdeeld over een week, meerdere sessies plaatsvonden met vrouwelijke sprekers. Aansluitend was een aflevering van de Busy Season Talks gewijd aan vrouwelijk leiderschap.

'Ik doe dit werk omdat ik het belangrijk vind om vrouwen verder te helpen, maar het helpt mijzelf ook omdat het mijn blik verbreedt.'

In haar rol als ambassadeur was Van Huizen uitgenodigd voor de discussie. "Een leuke ervaring", vindt ze. "Je zit samen met de voorzitter van de raad van bestuur van KPMG Nederland, Stephanie Hottenhuis, aan tafel en hoort best practices. Ik doe dit werk omdat ik het belangrijk vind om vrouwen verder te helpen, maar het helpt mijzelf ook omdat het mijn blik verbreedt. Vrouwelijk leiderschap gaat in mijn ogen niet alleen over het bereiken van de top. Het betekent ook groeien als professional. Je hoeft geen carrièretijger te zijn, zolang je maar realiseert wat je ambitie is."

Van Huizen kijkt reikhalzend uit naar volgend jaar. "Op 9 januari hebben we een kick-off bijeenkomst gepland. Daarvoor mikken we op minimaal vijftig deelnemers. Op dit moment telt de community tweehonderd leden, maar we willen graag groter worden. We zijn druk bezig met het ontwikkelen en uitdenken van onze plannen. In 2023 moet het concreet worden. Nu is het al leuk, maar het wordt nog leuker."

Vreemde eend

"Daarmee moet ik wat doen", dacht Carin Welters, partner bij Baker Tilly Nederland, toen ze eind vorig jaar werd gevraagd om lid te worden van de Community Women Leadership. "Het kwam op een goed moment. Ik hou mij binnen Baker Tilly onder andere bezig met cultuur en gedrag. Voor het maken van een diversiteitsprogramma was ik op zoek naar kennis op het gebied van diversiteit en inclusie. Daarnaast is het een onderwerp dat alle aandacht verdient. Ik zie veel vrouwen om mij heen die vooral tijdens het busy season worstelen met de balans tussen werk en zorgtaken. Zelf ben ik in dat opzicht een vreemde eend in de bijt. Als jurist zonder accountantsachtergrond ken ik geen busy season, maar ik weet uit eigen ervaring welke barrières je als vrouw moet overwinnen. Tijdens je zwangerschap ben je bijvoorbeeld op je werk vier maanden uit zicht, terwijl het team gewoon doorgaat. Je mist belangrijke vergaderingen en opleidingen. Op zo'n moment is het belangrijk dat je leidinggevende dat onderkent en je de kans geeft om weer aan te haken. Het helpt als je portefeuille wat minder vol is, zodat je tijd hebt om opleidingen in te halen."

'Ik zie veel vrouwen om mij heen die vooral tijdens het busy season worstelen met de balans tussen werk en zorgtaken.'

Vrouwen willen graag werken aan leiderschap, stelt Welters. "Om vast te stellen aan welke aanpak behoefte is, hebben we vorig jaar een enquête gehouden. Daaruit blijkt dat vrouwen ervaringen willen delen. Dat kan in de vorm van mentoring of praatgroepen. Je wilt sparren met elkaar. Ik ben bang dat opleidingsprogramma's in dat opzicht te kort schieten. Ze laten zien hoe je zorg en carrière kan managen, maar het is te generiek. Je moet het juist kleiner en praktischer maken. Ik verheug mij er erg op om een rondje langs kantoren te maken en te kijken wat werkt. Hoe zorgen ze dat vrouwen de ruimte krijgen om te groeien? Hoe zien die sponsorprogramma's eruit? Zijn er specifieke vrouwenprogramma's? Wat leveren ze op? Daar wil je op doorvragen."

NBA Community Platform

Sinds februari 2021 kunnen leden van de NBA zich met elkaar verbinden op het online NBA Community Platform, gericht op verbinding en het uitwisselen van kennis en ervaring. Inmiddels telt het platform ruim twintig verschillende communities en zijn er zo'n tweeduizend leden actief. Ook gasten zijn welkom. Meer informatie is beschikbaar via nba.nl/communities.

Sisterhood

Het helpt als je binnen je organisatie iemand hebt die je steunt bij je ontwikkeling, aldus Welters. "Iemand die zorgt dat je als vrouw ook kan deelnemen aan mooie projecten, nieuwe opdrachten en andere kansen. Het is een soort sisterhood, waarmee je een tegenwicht biedt aan het mechanisme van mannelijke leidinggevenden die vooral kansen geven aan degenen in wie ze zichzelf herkennen.  De bewustwording is er inmiddels wel. Veel kantoren vinden vrouwelijk leiderschap belangrijk, maar het voornemen ook daadwerkelijk in acties omzetten is moeilijk. Als het langer duurt om een geschikte vrouwelijke kandidaat te vinden, kiezen ze voor de voor de hand liggende oplossing. Dat begrijp ik wel, de onderneming moet door. Daarom is het belangrijk dat we ook mannen bij onze plannen betrekken. Als we iets willen veranderen, hebben we ze nodig. De meerderheid moet zich inzetten voor de minderheid. Pas dan maken we echt stappen.'

Peter Steeman is tekstschrijver en eigenaar van bureau Tweetekst.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.