Leren innoveren als DNA van de accountant
Er zijn veel uitdagingen voor accountants. Innovatie kan helpen deze te overwinnen.
Prof. dr. J.P. (Joost) van Buuren RA is voorzitter van de Kerngroep Controle van de Toekomst en hoogleraar Auditing & Assurance aan Nyenrode Business Universiteit. Zijn leerstoel is gericht op controlemethodologie en controlekwaliteit.
Er zijn veel uitdagingen voor accountants. Innovatie kan helpen deze te overwinnen.
Er is veel geschreven en gesproken over innovaties in de controlemethodologie van de accountantspraktijk. Toch lijkt de realisatie daarvan moeizamer en trager dan...
Ook in coronatijden gaat het denken over de toekomst van de accountant door. Joost van Buuren pleit voor duidelijke verbeterdoelen en een stip op de horizon.
Opgeluchte gezichten in de bestuurskamers van accountants. De Monitoring Commissie Accountancy en de Commissie Toekomst Accountancysector presenteren stevige conclusies...
Accountants hebben de ambitie om in 2030 nog steeds een relevant beroep te zijn. Kan dat worden bereikt? Zeker weten, maar alleen als het uitgangspunt is dat controle...
Accountants hebben de ambitie om in 2030 nog steeds een relevant beroep uit te oefenen. Kan dat worden bereikt? Zeker weten, maar alleen als het uitgangspunt is...
Accountants hebben de ambitie om in 2030 nog steeds een relevant beroep uit te oefenen. Kan dat worden bereikt? Zeker weten, maar alleen als het uitgangspunt is...
Het antwoord op onbetrouwbaarheid is al eeuwenoud: handelen vanuit deugden. Een inleiding op de deugdenethiek werd al eens gegeven door prof. dr. Andreas Kinneging,...
Never waste a good crisis. Dat geldt ook voor de accountancy. Het huidige debat zou moeten leiden tot een sense of urgency dat het assurance-product zelf verbetering...
Het accountantsberoep heeft de afgelopen dertig jaar zo goed als stil gestaan. Geen enkele beroepsgroep kan zich dit veroorloven.
De kloof tussen wat belanghebbende denkt dat accountant doet en diens feitelijke rol moet gedicht.
Hoe vaak vinden accountants bij hun controle belangrijke verschillen, en hoe vaak worden die door de klant gecorrigeerd? De duur van de cliëntrelatie heeft een positieve...
“Don’t tell me, show me!” is de boodschap van de nieuwe richtlijnen 315 en 330 inzake kennis van de huishouding en haar omgeving en de risicoanalyse. De nieuwe richtlijnen...