Alleen een crisis zet de accountant aan tot vernieuwing
Een crisis maakt het makkelijker om veranderingen door te voeren, zo bleek maar weer in het afgelopen jaar.
Richard Knops
Tijdens het slotevent uit de reeks 'Springlevend' ('Measure what we treasure') heb ik met nieuwsgierigheid geluisterd naar de accountant van 2030: een multiculturele, breed inzetbare datarups met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel voor de maatschappij. Als dit is, wat we zo graag willen zijn, waarom starten we daar dan nu niet mee? Of hebben we daar weer een crisis voor nodig?
'Never waste a good crisis'. Mooie initiatieven zijn ontstaan binnen de accountancy in het jaar 2020 op het gebied van digitalisering. Thuiswerken is ingeburgerd en geaccepteerd. NBA Helpt gaat actief en met succes in gesprek met leden, via webinars en haar eigen team. Accountants in business staan op bij het maken van publiek gedeelde whitepapers en guidelines op het gebied van audits en andere maatschappelijk relevante thema’s. Social media worden veel meer ingezet om kennis te delen en in gesprek te gaan. Docenten die hun studenten via YouTube of hun eigen website met casussen ondersteunen en met elkaar in discussie laten gaan.
Waarom hebben we een crisis nodig voor verandering?
Een crisis ontstaat als sociale systemen een bepaalde mate van urgentie, dreiging en onzekerheid ervaren. Dit vraagt dan om een verrijkende respons van positioneel leiders. De crisis leidt tot een significante toename van directief gedrag, leiders gaan strakker sturen, nemen zelf de beslissingen en oefenen meer controle uit. Dwingend worden maatregelen opgelegd. Het is daarom makkelijker om veranderingen door te voeren. Een verschuiving van gespreid naar positioneel. Gespreid leiderschap versus positioneel leiderschap binnen accountantskantoren.
Duurzaamheidsverklaringen, dashboards per branche, het hanteren van blockchain: het zijn zaken die in principe binnen handbereik zijn. Als dit echter weer in slakkengang vorm wordt gegeven, kan ik niet wachten tot de volgende crisis.
Gerelateerd
Hoge klanttevredenheid bij accountants- en administratiekantoren, maar wel ruimte voor innovatie
Driekwart van de mkb-ondernemers geeft hun accountants- of administratiekantoor een rapportcijfer 8 of hoger voor de algemene kwaliteit van de dienstverlening. Wel...
Banken behaalden volgens EY voordeel bij coronasteun voor KLM
De Nederlandse staat heeft tijdens de coronapandemie banken mogelijk een te groot voordeel gegeven tijdens de redding van KLM. Dat stellen onderzoekers van consultancybureau...
Europese Commissie: landen ontdekken subsidies coronaherstelfonds
De EU-landen beginnen nu pas op grote schaal Europese subsidies aan te vragen uit het zogenoemde coronaherstelfonds. Dit was al sinds 2021 mogelijk. De tijd dringt,...
Brussel keurt miljarden coronasteun voor Air France-KLM opnieuw goed
De Europese Commissie keurt opnieuw de staatssteun ter waarde van 10,4 miljard euro voor Air France-KLM goed.
Leren innoveren als DNA van de accountant
Er zijn veel uitdagingen voor accountants. Innovatie kan helpen deze te overwinnen.