Discussie Opinie

Accountant, word zelf de ambassadeur die het beroep nodig heeft

Het aantrekkelijker maken van het accountantsberoep was een van de hoofdonderwerpen tijdens de Accountantsdag dit jaar. Een nieuwe cultuur en verbeterde reputatie moeten het vak aantrekkelijker maken. Maar wat houdt de sector tegen om dit vandaag al daadwerkelijk toe te passen? En hoe creëren we de ambassadeurs die deze nieuwe cultuur nodig heeft?

Alain Mulder

Een van de conclusies uit de slotrapportage van de Kwartiermakers toekomst accountancysector is dat een cultuurtransformatie binnen de sector nodig is om verbeteringen te stimuleren en de reputatie van het beroep te verbeteren. Mensen die het openbaar accountantsberoep nu verlaten, missen namelijk een gevoel van verbondenheid met hun beroep en organisatie en missen erkenning voor hun harde werk.

Dat blijkt onder andere uit het Talent Retention Report van IMA (Institute of Management Accountants). In dit gemis ligt echter ook de oplossing: de benodigde cultuurverandering. Uit het rapport blijkt dat een passende beloning, het hanteren van een inclusieve en aanmoedigende organisatiecultuur, erkennen van hard werk, het aanbieden van voldoende groeimogelijkheden op redelijke termijn en het stimuleren van een goede werk-privébalans, het behouden van talent een stuk eenvoudiger maakt.  Bedrijven zouden niet bang moeten zijn om hierin te investeren. Je personeel is namelijk de meest waardevolle asset  die je hebt. Een investering in de groei van je personeel is een investering in de groei van je bedrijf.

Werken aan de oplossingen van de toekomst

Naast het behouden en stimuleren van bestaand talent is de instroom van nieuw talent ook essentieel om de benodigde cultuurverandering te realiseren. De accountant zelf speelt hierin wederom een grote rol. Die kan een stuk beter verkopen wat-ie daadwerkelijk doet. Het beroep is namelijk veel meer dan alleen cijfertjes overbrengen, zoals we allemaal weten. Dit vertekende beeld zie je ook terug in hoe er over de accountantsopleiding gedacht wordt. Er wordt vaak gezegd dat het vak saai is, maar niets is minder waar.

De wereld staat voor ontzettend veel grote uitdagingen, zoals de klimaatcrisis, en finance staat zowel aan het begin als aan het einde van deze veranderingen. De finance professional moet adviseren over investeringen om deze veranderingen teweeg te brengen en de accountant tekent deze beslissingen op diens beurt weer af. De accountant in business is als het ware net een shark uit het programma Sharktank: Ze berekenen de haalbaarheid en impact van producten, projecten en investeringen en vervolgens komen collega-accountants deze controleren.

Hiermee werken de accountant en finance professional aan het écht verduurzamen van het bedrijfsleven. Juist deze invloed in het realiseren van de oplossingen van de toekomst zouden we als beroepsgroep veel beter moeten overbrengen. Dat zou iedere accountant met trots moeten uitdragen naar de buitenwereld.

Trap niet in deze valkuil

De accountant is de ambassadeur van hun eigen beroepsgroep. De grootste fout die accountants daarom kunnen maken, is klagen over hun beroep. Hoewel klagen kan leiden tot verbetering, is een familiefeest met je nichtjes en neefjes die een studie accountancy overwegen niet de juiste plek. Logisch dat de nieuwe generatie het dan niet aantrekkelijk vindt om te kiezen voor deze sector. Juist de leuke dingen en de toegevoegde waarde van de finance professional zouden we meer moeten benadrukken.

De accountantssector staat bovendien bekend als sector die alles perfect wil doen en hebben. Maar door die behoudende houding laten we kansen schieten en staan we minder open voor innovatie. Er wordt veel gepraat over het implementeren van cultuurverbeteringen in de toekomst, terwijl er juist veel verbeteringen zijn die managers vandaag al kunnen toepassen. Het een sluit het ander niet uit. Het invoeren van praktische verbeteringen kan bijvoorbeeld al gedaan worden terwijl de aanbevelingen uit het rapport van de kwartiermakers geïmplementeerd worden. Zoals het structureel belichten en vieren van goede resultaten in meetings, zoals tevreden klanten. Maar denk ook aan andere toepassingen uit het Talent Retention Report (zoals het bevorderen van mentorschap), die een organisatiecultuur creëren die past bij de waardes van de nieuwe generatie finance professionals.

In het kort: Het beter verkopen van ons vak begint bij jezelf. Wacht niet op anderen voor het aanbrengen van verbeteringen. Jij hebt als ambassadeur van het accountancyberoep zelf alle kennis en kunde in handen om de transformatie nu al te starten.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Alain Mulder is Managing Director Europe bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Hij houdt zich bezig met de Europese groei van het Certified Management Accountant-studieprogramma, waarin data en breed bedrijfsadvies centraal staan.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.