Magazine

FYI

Expat - Millennials werken door tot na hun zeventigste - Nederlanders werken graag thuis - 'Managers luisteren niet en weten niet wat ze moeten doen' - Britse accountants hebben er soms genoeg van - Hebbeding - Werkgevers moeten personeel meer laten lummelen - Ingeschreven.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q1, 2019

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Expat: Bon Bini bij de zon, zee en cijfers...

Ervaringen van Nederlandse accountants in den vreemde. Dit keer: Claudia Fuentes Cedeño, werkzaam bij Stichting
Belastingaccountantsbureau op Curaçao.

In 1999 ben ik vanuit Nederland naar Curaçao verhuisd. Ik had twee jaar eerder een hbo-opleiding aan de Hogeschool van Utrecht afgerond en daarna enige werkervaring opgedaan in Nederland. Ik solliciteerde bij een aantal bedrijven op Curaçao en kwam terecht bij de samenstellingspraktijk van één van de toen nog big five-kantoren op het eiland. Sindsdien ben ik niet meer weg te krijgen. De opleiding tot accountant heb ik hier op het eiland gevolgd en afgerond.

Curaçao is precies wat iedereen zich voorstelt: een paradijs op aarde. Mooie stranden, Caribische kleuren, 365 zomerdagen, vrolijke mensen, lekker relaxte cultuur. Er zijn volop mogelijkheden. Het eiland heeft de laatste tien jaar veel ontwikkeling doorgemaakt, met als gevolg de komst en ontstaan van veel nieuwe ondernemingen. Een aantal daarvan redt het niet; de markt is klein en erg bewegelijk.

Sinds 2003 werk ik bij de controle-afdeling van de Curaçaose Belastingdienst. Dat is op dit eiland zeer uitdagend werk. Als controlemedewerker/accountant kom je bij een grote diversiteit aan ‘klanten’ (belastingplichtigen). Dat kan variëren van een kleine ‘toko’ of ‘snack’ om de hoek, tot grote lokale en internationale ondernemingen. Als accountant kun je een kijkje nemen in de keuken van al deze bedrijven. Dat is natuurlijk heel leerzaam. Je krijgt te maken met heel verschillende mensen uit diverse landen: Chinezen, Venezolanen, Amerikanen, Nederlanders, Libanezen, Surinamers etc. Groepen met verschillende culturele kenmerken, die voor het werk als accountant zeer relevant zijn.

In de afgelopen decennia zijn er ook veel politieke en staatkundige veranderingen geweest. De Nederlandse Antillen bestaan niet meer. Curaçao heeft sinds 2010 een autonome status binnen het Koninkrijk. Binnen de Belastingdienst Curaçao werken wij nog wel regelmatig samen met de Belastingdienst van de andere eilanden zoals Bonaire, Sint Maarten en Aruba, maar ook met Suriname en Nederland. Binnen onze organisatie ben je als accountant een echte duizendpoot. Je moet regelmatig in het veld aanwezig zijn. Er is niet altijd ruimte om te delegeren en de mogelijkheden om je te specialiseren zijn wat beperkt. Om goed te kunnen functioneren heb je veel flexibiliteit en inlevingsvermogen nodig en niet te vergeten de professioneel-kritische instelling!

Naar mijn mening is het een prachtige en uitdagende combinatie om hier op dit kleine tropische eiland als accountant te mogen werken!

Millennials werken door tot na hun zeventigste

Zodra er momenteel iets niet goed gaat in de samenleving, krijgt de millennial er wel ergens in de media de schuld van.

De google-zoektermen ‘millenials are killing …’ zijn inmiddels een heuse meme geworden. Daar kunnen we nu ‘millenials are killing een vroeg pensioen’ aan toevoegen, want volgens ManpowerGroup Nederland denkt maar liefst 38 procent van de werkende Nederlandse millennials op zijn of haar zeventigste nog aan het werk te zijn.

De onderzoekers proberen er nog een mooie draai aan te geven: “Vanwege de toenemende vergrijzing en de groeiende vitaliteit van onze ouderen moeten we in de toekomst allemaal langer doorwerken.” Feit is dat de AOW-leeftijd volgens het huidige rekenmodel voor een millennial die in 1990 geboren is op 71 jaar en drie maanden ligt, terwijl niet iedereen ervan overtuigd is dat het aantal gezonde jaren dat overblijft ook meestijgt met de levensverwachting.

Veel millennials lijken zich er volgens ManpowerGroup bij te hebben neergelegd. De overgrote meerderheid is bereid om tijd (94 procent) en geld (75 procent) te investeren in hun professionele ontwikkeling, om een leven lang mee te kunnen blijven draaien in de arbeidsmarkt.

Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat millennials, ondanks hun imago van verstokte job-hopper (‘millennials are killing vaste contracten’), tevreden zijn met hun huidige baan. 82 procent blijft graag zitten waar hij of zij nu zit. De drie belangrijkste redenen: het salaris (33 procent), fijne collega’s (22 procent) en een goed toekomstperspectief (15 procent). Echt geëngageerd is de millennial niet: slechts twee procent van alle ondervraagden geeft aan dat het maatschappelijk belang van de organisatie de voornaamste reden is om niet van baan te wisselen.

Nederlanders werken graag thuis

38 procent van de Nederlanders werkt het liefst meerdere dagen per week vanuit huis, blijkt uit onderzoek van dienstverlener Brunel onder bijna duizend sollicitanten.

Dat lijkt niet exorbitant veel, maar volgens Brunel is het dat wel, als je het in historisch perspectief plaatst: “Zo zien we dat het tegenwoordig heel normaal is om als werknemer enkele dagen vanuit huis te werken, iets wat twintig jaar geleden bijna ondenkbaar was. Eenzelfde ontwikkeling zien we bij flexplekken. Waar vroeger iedereen zijn vaste werkplek had, zie je nu dat een groeiend aantal werkgevers dit op een andere manier aanpakt.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel sollicitanten het fijn vinden om niet elke dag aan hetzelfde bureau of op dezelfde (werk)plek te zitten. In hoeverre dat te maken heeft met het soort collega’s waar je dan naast moet zitten vertelt dit onderzoek niet. Marketeers maak je het meest blij met flexwerkplekken: tachtig procent heeft graag een flexplek in plaats van een vaste plek. Verder blijkt dat IT’ers het meest gehecht zijn aan thuiswerken; ruim de helft werkt het liefst meerdere dagen per week vanuit huis.

Niet verbazingwekkend: volgens Brunel is er ook een duidelijk verband tussen reistijd en thuiswerken. Voor ongeveer twee derde van de ondervraagden bedraagt de ideale reistijd minder dan 45 minuten. Opvallend is dat werknemers in de juridische sector het meest bereid zijn dagelijks een flinke reis af te leggen. Veertig procent van hen vindt het geen probleem om langer dan een uur onderweg te zijn.

'Managers luisteren niet en weten niet wat ze moeten doen'

People don’t leave their jobs, they leave their managers. Een bekend statement en met reden. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers vindt dat zijn of haar manager niet goed luistert.

Wellicht nog verontrustender is dat 58 procent van de werknemers denkt dat de manager simpelweg niet weet wat hij of zij moet doen. Dat concludeert adviesbureau Intermedius, op basis van onderzoek onder ruim 1.100 medewerkers en managers. Managers merken overigens wel dat medewerkers het gevoel hebben dat er niet altijd naar ze wordt geluisterd: 42 procent heeft het idee dat medewerkers zich onvoldoende gehoord voelen. Wellicht het interessantste is dat de managers beweren dat ze wel willen luisteren, maar dat ze daartoe geen mogelijkheden zien “door de inflexibiliteit van hun organisatie”. Twee derde van de managers zegt namelijk dat ze hun bedrijf niet wendbaar genoeg vinden.

Hier stopt de verwarring niet: liefst een op de vijf managers weet niet precies wat er van hem of haar verwacht wordt. En de manager geeft daar vervolgens weer de organisatie de schuld van: 37 procent vindt dat de managementinformatie binnen hun organisatie niet goed op orde is. En dan zegt ook nog een derde van medewerkers en managers dat er niet goed wordt samengewerkt.

Laten we dit onderzoek dan nog maar even samenvatten: de medewerker voelt zich niet gehoord en denkt dat de manager geen idee heeft wat hij met informatie van zijn medewerkers aan moet, de manager wijst naar de inflexibele organisatie als reden dat hij niet kan luisteren, maar zegt verder ook niet te weten wat hij eigenlijk moet doen. Ondertussen lukt het ook een aanzienlijk deel van de werknemers en managers niet om samen te werken…

Mocht dit komisch op u overkomen, dan raden we u aan de serie The Office weer eens te bekijken; dit onderzoek had de basis voor het script kunnen zijn.

Britse accountants hebben er soms genoeg van

Bijna een kwart van de Britse chartered accountants (22 procent) denkt er wekelijks aan om met het werk te stoppen. Acht procent overweegt dat zelfs dagelijks.

Dat blijkt volgens website Economia uit onderzoek van de Chartered Accountants Benevolent Association (CABA), een organisatie die ICAEW-leden op moeilijke momenten moet bijstaan (caba.org.uk). Een van de factoren die bijdraagt aan de onvrede is het onvermogen om te komen tot een passende work-life blend. 54 procent van de respondenten werkt wekelijks over, 22 procent zelfs dagelijks. 47 procent neemt regelmatig werk mee naar huis, een kwart doet dat elke dag. Ook aan de andere kant van het Kanaal is de werkdruk dus een aandachtspunt.

Wat CABA betreft is het een stevig signaal binnen het beroep waard: “Werkgevers moeten handelen, anders raken ze hun beste mensen kwijt”, aldus Kelly Feehan, services director bij CABA. Volgens het onderzoek zijn jongere werknemers “emotioneel ontvankelijker” voor werkdruk: 26 procent van de 18-34 jarigen bekent wekelijks om die reden te moeten huilen, tegen veertien procent gemiddeld.

Het welzijn van de Britse accountants moet hoger op de corporate agenda, meent CABA. “Dat mensen regelmatig huilen, hun mails blijven checken terwijl ze ziek zijn of overwegen te stoppen is een teken dat er iets moet veranderen.”

Hebbeding

 

De schaamte voorbij

De groeiende kloof tussen arm en rijk, tussen haves en have nots, tussen gele hesjes en de golfbaan: het kan niemand ontgaan. Ook BMW niet. De nieuwe 7-serie van het merk laat zonder gene zien waar hij voor staat: topvervoer voor de rijken der aarde. De ‘nieren’ in de grille groeiden de afgelopen jaren al flink, maar bij de jongste Siebener zijn ze ontploft tot cartooneske proporties. BMW ronkt over “een zelfverzekerd voorkomen”, maar het is gewoon een enorme muil, die in de binnenspiegel van uw voorligger maar één ding beoogt te zeggen: “Opzij, ik eerst.”

Natuurlijk is het topmodel van de Beierse autofabrikant meer dan alleen die neus en als eigenaar-cxo zit u waarschijnlijk toch rechts achterin, terwijl chauffeur Johan u naar uw volgende vergadering jaagt. Dus wat kan u die grote bek schelen.

Volgens BMW zet de über-limousine “nieuwe maatstaven op het gebied van welzijn en comfort onderweg”. Zo ziet het er ook uit op de achterbank, waar u naar wens kunt spelen met een indrukwekkend entertainmentsysteem met full-HD touchscreendisplays.

De nieuwe BMW 7 Serie staat vanaf 30 maart bij de BMW-dealer. Prijzen beginnen bij ruim 110 mille voor de hybride 745e en dan moet u de optielijst nog door. Maar als topman gaat u natuurlijk voor het verlengde topmodel, de M760Li xDrive met 6,6-liter V12-motor en 585 pk (vanaf zo’n 250.000 euro). Emissieloos laat u graag over aan de subtop met hun Tesla’s. Vooraf wel even bellen met uw RvC-voorzitter, over mogelijke reputatieschade. En laat de type-aanduiding achterop maar weg…

Tassenkunst uit Amsterdam

Ilse Zuurveld werkt in 2014 bij een grote financial, maar is het gesleep met haar veel te zware laptoptas en schoudertas zat. Ze gaat op zoek naar een elegante laptop-trolley. Niet te vinden, ook niet in het buitenland. Dan doe ik het zelf wel, denkt ze en begint samen met Niels van Rooijen de firma ROOZ Amsterdam.

Inmiddels staat er een lijn handgemaakte rundleren businesstassen, eventueel te combineren met een compacte trolley. De laptoptassen zijn er in dames- en herenmodellen. De XL-versies zijn groot genoeg voor een 17-inch laptop. Zeker de damesversies zijn niet als laptoptas herkenbaar, wat moet helpen tegen het langvingerige gilde. De tassen worden op Bali gemaakt door een echte “tassenkunstenaar”, aldus de fabrikant. De afgebeelde damesversie ‘Amsterdam’ kost € 375, de XL-versie mag mee naar huis voor twintig euro meer. Meer info via Rooz.Amsterdam.

Boezemvriend

Meester-klokkenmaker Ahasuerus Fromanteel bemande in de 17e eeuw een bescheiden werkplaats op de Dam in Amsterdam. In 2009 bliezen de Amsterdamse ondernemers Alfredo Silva en Martijn van Hassel de naam Fromanteel nieuw leven in. De horloges van nu verwijzen nog naar de Hollandse historie, maar worden gemaakt in een atelier in de Zwitserse horlogemakerstad Biel.

Fraai en bijzonder is de speciale ‘Boezemvriend’-editie van de Globetrotter Moonphase Blue, die aansluit bij een inzamelactie van Fromanteel voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Het horloge wordt samen met een origineel kinderboek aangeboden voor € 499 (normaal € 649). Per verkocht pakket wordt € 50 gedoneerd aan het kinderfonds Quality time, aldus het merk. “Wat kan er belangrijker zijn dan de tijd die je als ouders doorbrengt met je kind?”

Op de achterzijde van de horlogekast (formaat 42mm) is een afbeelding te vinden uit het bijbehorende kinderboek dat gaat over verwantschap, saamhorigheid en solidariteit. Meer informatie over de Swiss Made Amsterdamse horlogebouwer: fromanteel-watches.com.

Werkgevers moeten personeel meer laten lummelen

Te weinig lummelen is schadelijk voor ons vermogen om creatief na te denken en brengt schade toe aan onze mentale staat. Kortom: werkgevers moeten hun personeel actief stimuleren om niets te doen.

Om mentaal gezond te blijven, moeten mensen tijd verlummelen. En dat betekent niet naar de telefoon staren, maar meer tijd doorbrengen met vrienden, een wandeling maken, of gewoon rondhangen en staren. Dat voorkomt burn-outs, depressies en angstgevoelens. Dat betoogde hoogleraar menswetenschappen Alan Lightman in een interview met NRC, naar aanleiding van zijn boek In Praise of Wasting Time.

Volgens Lightman vertonen mensen steeds meer ‘robotachtig’ gedrag. De tijdsdruk op het werk is in de laatste jaren toegenomen. Daarnaast heeft de intrede van de smartphone ervoor gezorgd dat we continu reageren op prikkels. Veel mensen hebben het gevoel dat ze elke paar minuten hun hele lijstje social media af moeten lopen om te kijken of ze niets gemist hebben. FOMO (Fear Of Missing Out), zoals dat tegenwoordig heet, viert hoogtij. Lightman wijst naar werk als een van de grootste stressfactoren, dus werkgevers kunnen een hoop betekenen in de strijd tegen stress. “Elk kantoor zou een stilteruimte moeten hebben. De werkgever zou iedereen moeten aansporen om elke dag ongeveer dertig minuten daarin door te brengen. Mediteren mag, maar het hoeft niet. Het gaat juist om rust, om niksen, om doelloos gedrag waar we behoefte aan hebben”, aldus de hoogleraar.

Identiteit
Volgens Lightman worden de grootste ontdekkingen gedaan als mensen niks doen, omdat dan pas het creatieve gedeelte van ons brein in actie komt. Ook linkt hij ons gevoel van identiteit aan het niets doen. “Het gevoel dat je weet wie je bent en wat je wilt, is afhankelijk van stille reflectie. Hele landen verliezen dat gevoel van identiteit en hun gevoel van de waarden waarvoor ze staan. Ik denk dat dat komt omdat we veel te weinig tijd nemen om rustig te reflecteren.”

De meeste grote accountantskantoren hebben inmiddels wel het een en ander aan faciliteiten waar werknemers even kunnen ontspannen. Uit een rondgang in 2018 van Accountant bij de grote kantoren bleek dat tafelvoetbal een grote hit was: alle kantoren die meededen aan de rondvraag hebben er een en bij meer dan de helft werd tafelvoetbal genoemd als een van de populairste ontspanningsmogelijkheden.

Maar dat is toch weer redelijk actief. Volgens Lightman is het naast een potje tafelvoetbal ook belangrijk om even in alle rust te niksen. Ook powernaps zijn goed. Lightman: “Het gaat erom dat je middenin de drukte van het kantoor even rustig wordt, even naar jezelf luistert: hoe voel ik me, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Even unpluggen.” Misschien even een uurtje niksdoen dus, voordat u besluit om uw handtekening onder de jaarcijfers te zetten…

Ingeschreven

Rolf van der Steeg (38) ontving op 1 februari 2019 zijn AA-diploma. Hij is adviseur mkb, business coach en cliëntmanager bij MTH Accountants
& Adviseurs. Drie vragen.

Wat maakt het werken in de mkb-praktijk zo leuk?

Kenmerkend voor de mkb-praktijk is dat je vaak hebt te maken met een heleboel uiteenlopende bedrijven. Juist die afwisseling in combinatie met het persoonlijke contact maakt het werken in de mkb-praktijk erg leuk. Je bent ook meer de vertrouwenspersoon en sparringpartner, waardoor je juist die toegevoegde waarde kunt leveren.

Hoe ervaar je de interne cultuur binnen MTH?

De interne cultuur binnen MTH is erg goed. Kwaliteit staat hierbij centraal en daarnaast is men hard bezig om in te spelen op de veranderde behoefte van de markt. Ook is er voldoende ruimte om een goede balans tussen werken en privé te realiseren.

Hoe belangrijk is digitalisering in je werk?

Steeds meer ondernemers verwerken de administratie automatisch via een boekhoudapplicatie. De toegevoegde waarde zit daardoor veel meer in de
(real time) interpretatie en de duiding van de cijfers in plaats van het (periodiek) verwerken van de administratie. Zonder digitalisering kun je je vak niet goed uitoefenen tegenwoordig.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.