AFM test financiële dienstverleners met mystery shoppers
Toezichthouder AFM gaat fopklanten inzetten om de kwaliteit van financiële dienstverleners te toetsen. Dit initiatief richt zich vooral op de dienstverlening van adviseurs aan consumenten. Accountants hoeven niet bang te zijn dat ze ook winkelende toezichthouders over de vloer krijgen.
Hoewel de AFM niet expliciet uitsluit dat mystery shopping ook bij accountants kan worden ingezet, is het nieuwe instrument toch vooral bedoeld voor financiële adviseurs die consumenten bedienen. Desgevraagd geeft een woordvoerder aan dat accountants niet de eerste categorie vormen voor deze vorm van toezicht.
"Bij mystery shoppen doet de AFM onderzoek naar financiële dienstverlening in de praktijk, zonder dat de onderzochte partij op de hoogte is dat zij heeft te maken met de toezichthouder", zo schrijft AFM in een persbericht. "Door de rol aan te nemen van consument, kan er in sommige gevallen beter onderzoek gedaan worden naar de manier waarop financiële ondernemingen actief zijn. Door de inzet van mystery shoppen verwacht de AFM effectiever onderzoek te kunnen doen en sneller misstanden aan te kaarten die het belang van de consument schaden."
De AFM heeft zich tot mystery shopping laten verleiden door bevindingen van de Commissie Scheltema, die vorig jaar het functioneren van de toezichthouder onderzocht rond de ondergang van DSB. In deze rapportage stond dat de AFM sneller kan optreden tegen misstanden in de financiële dienstverlening.
Eind vorig jaar hield de AFM daarom een proef met mystery shopping, waarbij werd nagegaan in hoeverre financieel adviseurs het verplichte Dienstverleningsdocument aan consumenten verstrekken. Daaruit bleek dat vooral zelfstandige adviseurs deze verplichting niet altijd nakwamen, hoewel vooraf 97 procent aangaf dit wel te doen.
Gerelateerd
Financieel dienstverleners soms ongewild betrokken bij hypotheekfraude
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld...
Kifid krijgt meer klachten over financiële dienstverleners
Nederlandse consumenten hebben meer klachten ingediend over hun bank, verzekeraar of een andere financiële dienstverlener bij klachteninstituut Kifid. Het instituut...
Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Slechts een beperkte groep Nederlanders maakt gebruik van professioneel financieel advies. Met name de overgrote meerderheid van financieel kwetsbaren en jongeren...
Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over wetsvoorstel financieel toezicht
Het kabinet kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet zomaar de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Volgens de Autoriteit...
AFM: risico op onverantwoord lenen door fouten krediettoets
Consumenten lopen bij het aanvragen van een lening het risico om onverantwoord veel krediet te krijgen door fouten in geautomatiseerde processen. Daarvoor waarschuwt...
