Nieuws

Dure jaarrekening Amsterdam 'erg logisch'

Amsterdam huurt dit jaar voor 850.000 euro aan consultants in om de jaarrekening op te stellen. De gemeenteraad reageert verbolgen. Maar volgens het stadsbestuur zijn die kosten heel erg logisch.

"Het klopt dat wij dit jaar extra geld uittrekken voor het samenstellen van de jaarrekening", vertelt woordvoerder Jules van de Ven van de gemeente Amsterdam. "Daar hielden we al rekening mee, onze interne accountantsdienst heeft ervoor gewaarschuwd. De gemeenteraad is hier trouwens al eerder over geïnformeerd."

Maandag meldde dagblad Parool dat de rekening van KPMG voor hulp bij het samenstellen van de jaarrekening 650.000 euro is. Volgens de krant is dat hoger dan de twee ton die hiervoor bestemd zou zijn. De kostenoverschrijding zou komen doordat KPMG 'zeer gespecialiseerde consultants' zou stationeren bij Amsterdam. Die zouden 175 euro per uur kosten, vijftig euro meer dan volgens het protocol externe inhuur van de gemeente is toegestaan.

Het bedrag van 650.000 euro klopt volgens Van de Ven. "Dat is het bedrag dat wij hiervoor maximaal hebben gereserveerd."  Maar dat hier twee ton voor stond, is volgens hem niet waar. "Kosten voor het samenstellen van de jaarrekening worden niet apart begroot." Dat de externen duurder zijn dan eigenlijk is toegestaan, klopt ook. Maar, zo voegt Van de Ven hieraan toe, die bovengrens van 125 euro per uur is best laag, daar ga je als gemeente snel overheen als je specialisten moet aantrekken. "Het college heeft daar de bevoegdheid toe."

In dit geval is het ook nodig om meer uit te geven, vervolgt de woordvoerder. "Het gaat om de jaarrekening van 2015, en dat is voor Amsterdam een vreemd, bijzonder jaar. Alle 44 stadsdiensten zijn samengevoegd tot één concern. Dat betekent dat er ook 44 administraties samengevoegd zijn. Tegelijk speelt er ook nog een reorganisatie. Ook al zouden we de beste afdeling financiën van het land hebben, dan nog zouden we extra handjes nodig hebben."

Die extra handjes - de specialisten van KPMG - ondersteunen bij de regievoering op het clearingproces, zowel wat betreft inhoudelijke afstemming tussen deelprojecten en RVE's (diensten) als wat betreft het besluitvormingsproces. "Denk aan verdeling van activa en interne verrekeningen", zo licht Van de Ven toe.

Hij geeft aan dat de ondersteuning ook gericht is op de coördinatie van de periodeafsluitingen, om zodoende optimaal voorbereid te zijn op het jaarrekeningtraject, en de coördinatie van maandelijkse schoning en interne controle op de administratie. "Daardoor kan de periodieke afsluiting efficiënter en effectiever verlopen."

De twee ton die het Parool als oorspronkelijke kosten van de jaarrekening had genoemd, zijn volgens Van de Ven in werkelijkheid voorbereidingskosten, ook uitgegeven aan externe inhuur. "Als voorbereiding op dit traject van het samenstellen van de jaarrekening."

Hoort deze deskundigheid die nu bij KPMG is ingehuurd niet gewoon op de afdeling financiën van de gemeente? Nee, zegt Van de Ven. "Ik vergelijk het met de Noord-Zuidlijn, daarvoor hebben we een tunnelboorder nodig die we niet in vaste dienst nemen. We maken daar zo weinig gebruik van, dat tijdelijk inhuur goedkoper is. Maar nodig heb je hem wel." 

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.