Deloitte wil af van functioneringsgesprek
Deloitte wil prestatiemanagement dramatisch simplificeren door prestaties van personeel te meten aan de hand van slechts vier korte vragen.
Dit blijkt uit een artikel in de Harvard Business Review. Ashley Goodal, directeur Leiderschapsontwikkeling bij Deloitte, en adviseur Marcus Buckingham onderzochten het rater-effect: in het merendeel van de gevallen blijkt de rating die iemand geeft aan een ander meer te zeggen over degene die de rating geeft dan over degene die de rating krijgt.
Daarbij bleek uit analyse dat Deloitte per jaar meer dan 2 miljoen uur besteedt aan het geven van ratings aan personeel door middel van functioneringsgesprekken en 360-graden reviews.
Deloitte is naar aanleiding van deze bevindingen een nieuwe methode aan het ontwikkelen waarbij functioneringsgesprekken bestaan uit vier simpele vragen voor managers over hun teamleden. De eerste twee vragen moet de manager beantwoorden aan de hand van een schaal van 5 punten die loopt van 'zeer mee eens' tot 'zeer mee oneens', en de laatste twee vragen moeten met ja of nee worden beantwoord:
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, en als het om mijn eigen geld zou gaan, dan zou ik deze persoon de hoogst mogelijke salarisverhoging en bonus aanbieden.
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, zou ik hem/haar altijd in mijn team willen hebben.
- Deze persoon loopt het risico op slechte prestaties.
- Deze persoon is vandaag klaar om promotie te krijgen.
Verder zegt Deloitte dat er in het nieuwe model voortaan korte gespreksmomenten zullen zijn tussen teamleiders en teamleden, die vooral zullen gaan over toekomstige prestaties in plaats van het bespreken van prestaties in het verleden.
Gerelateerd
Personeelstekort leidt bij vier op de tien accountantskantoren tot lagere kwaliteit
Bijna zestig procent van de Nederlandse mkb-accountantskantoren heeft momenteel een tekort aan personeel, blijkt uit onderzoek van Exact. Dat zorgt niet alleen voor...
Pheijffer: offshore werk van accountantskantoren is 'listig spinnenweb'
Offshoring van accountantsdiensten levert misschien wel verlichting van werkdruk in de sector op, maar leidt niet per definitie tot kwaliteitsverbetering. Juridisch...
ING: structureel personeelstekort in accountancy, wel potentieel voor AI
Positieve vooruitzichten voor de accountantssector, door extra werk dat voortvloeit uit nieuwe regelgeving en beter betaalde opdrachten, worden belemmerd door structurele...
Accountancy-recruitmentplatform Finch Online na overname weer live
Finch Online, recruitmentplatform voor accountants- en advieskantoren, maakt een doorstart met adviesbureau Blue to Business. Het platform is vanaf 1 augustus in...
Britse tak PwC keert minder bonussen uit en beperkt vrije zomermiddagen
De Britse PwC-organisatie heeft zijn 26.000 medewerkers gemeld dat er dit jaar minder bonussen worden uitgekeerd, dat de salarissen minder stijgen en dat de vrije...