Deloitte wil af van functioneringsgesprek
Deloitte wil prestatiemanagement dramatisch simplificeren door prestaties van personeel te meten aan de hand van slechts vier korte vragen.
Dit blijkt uit een artikel in de Harvard Business Review. Ashley Goodal, directeur Leiderschapsontwikkeling bij Deloitte, en adviseur Marcus Buckingham onderzochten het rater-effect: in het merendeel van de gevallen blijkt de rating die iemand geeft aan een ander meer te zeggen over degene die de rating geeft dan over degene die de rating krijgt.
Daarbij bleek uit analyse dat Deloitte per jaar meer dan 2 miljoen uur besteedt aan het geven van ratings aan personeel door middel van functioneringsgesprekken en 360-graden reviews.
Deloitte is naar aanleiding van deze bevindingen een nieuwe methode aan het ontwikkelen waarbij functioneringsgesprekken bestaan uit vier simpele vragen voor managers over hun teamleden. De eerste twee vragen moet de manager beantwoorden aan de hand van een schaal van 5 punten die loopt van 'zeer mee eens' tot 'zeer mee oneens', en de laatste twee vragen moeten met ja of nee worden beantwoord:
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, en als het om mijn eigen geld zou gaan, dan zou ik deze persoon de hoogst mogelijke salarisverhoging en bonus aanbieden.
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, zou ik hem/haar altijd in mijn team willen hebben.
- Deze persoon loopt het risico op slechte prestaties.
- Deze persoon is vandaag klaar om promotie te krijgen.
Verder zegt Deloitte dat er in het nieuwe model voortaan korte gespreksmomenten zullen zijn tussen teamleiders en teamleden, die vooral zullen gaan over toekomstige prestaties in plaats van het bespreken van prestaties in het verleden.
Gerelateerd
KPMG werkt met Emma at Work aan gelijke kansen voor jongeren met een fysieke aandoening
KPMG is een samenwerking gestart met Emma at Work, een stichting die zich inzet voor jongeren met een chronische fysieke aandoening. Doel is om de kloof voor deze...
Wat je van een blinde man kan leren over starters begeleiden
Starters begeleiden gaat om het zien van potentie en mensen helpen om zich te ontwikkelen, aldus Annebeth Roor, die tijdelijk een koffiebedrijf in Nepal ondersteunt.
Bedrijfscultuur belangrijk voor aantrekken medewerkers
Werkgevers zien de eigen bedrijfscultuur als een belangrijke factor bij het aantrekken van nieuw talent. 39 procent van de werkgevers denkt dat hun bedrijfscultuur...
Prooi of jager tijdens de consolidatieslag
De belangrijkste uitdaging in de accountantssector is een tekort aan human capital. In hoeverre speelt een andere belangrijke trend, de consolidatieslag, daarbij...
Accountantstekort in VS loopt sterk op, bedrijven stellen cijfers uit
Er is een groeiend tekort aan accountants in de VS, waardoor veel bedrijven zich zelfs genoodzaakt zien de publicatie van hun jaarcijfers uit te stellen.