Nieuws

Accon avm vermurwt AFM met Operatie Margaret

Afgelopen najaar beloofde Accon avm een inhaalslag om de kwaliteit van de wettelijke controles te verbeteren. Een half jaar later heeft dat geleid tot een pluim van toezichthouder AFM. Het raamwerk voor kwaliteit staat. Nu de uitvoering nog.

"We hebben ons kwaliteitsproject Operatie Margaret genoemd, naar de voormalige Britse premier Thatcher", zegt Monique van Lijssel, lid van het directieteam van Accon avm Controlepraktijk. "Margaret Thatcher wist in relatief korte tijd fundamentele veranderingen door te voeren. Ook wij hebben in korte tijd veel verbeterd."

De aanleiding voor Operatie Margaret ligt in het oordeel van de AFM over de mate en snelheid waarin oob-kantoren de verbetermaatregelen doorvoeren. Afgelopen najaar meldde de toezichthouder dat Accon avm "serieus achterliep" in het aanbrengen van verbeteringen. Als reactie hierop beloofde het accountantskantoor een inhaalslag.

Die is nu volop gaande, vervolgt Van Lijssel. "We gaven onszelf 150 dagen om een verbeterplan door te voeren. Dat hebben we gedaan. Eind maart is ons verbeterplan getoetst en goedgekeurd door de AFM. We hebben te horen gekregen dat we onze achterstand hebben ingelopen, al zijn er natuurlijk nog steeds aandachtspunten."

Pittige klus

Een pittige klus, zo omschrijft Van Lijssel het verbetertraject. "We zijn begonnen met het nader formuleren van onze visie op kwaliteit. Wij stellen dat kwaliteit in het hoofd, in het hart en in de handen van de organisatie moet zitten."

Het hoofd, zo legt zij uit, staat voor het kwaliteitsstelsel van Accon avm. Het hart verwijst naar het hr-beleid. Beoordelen, belonen en promoties worden nadrukkelijk gebaseerd op kwaliteit. De handen tenslotte gaan over de gereedschappen, zoals planningsystemen en auditsoftware.

"Met deze bouwstenen transformeert Accon avm de bedrijfscultuur", vervolgt Van Lijssel. "Daarvoor zijn vier kernwaarden geformuleerd: vertrouwen, dichtbij, delen en continu verbeteren. Al onze activiteiten spiegelen wij aan deze waarden."

Zachte waarden

Dat uit zich in het toenemend belang van zachte waarden in de organisatie, zoals communicatie en beoordelen. Feedback heeft een prominente plaats gekregen. Voor belonen en beoordelen kwamen nieuwe grondslagen. In plaats van resultaat werden efficiëntie en compliance belangrijke uitgangspunten.

"Op tijd leveren en strikt werken volgens wet- en regelgeving, dat zijn gedragsregels waar we meer nadruk op leggen", vertelt Willem Romme , lid van het directieteam van Accon avm Controlepraktijk. "Even belangrijk is het handelen volgens de intrinsieke waarden die kenmerkend zijn voor ons bedrijf. Accon avm is het enige coöperatieve, niet-partnerkantoor in oob-land. Aspecten als maatschappelijke betrokkenheid en een raad van commissarissen die bestaat uit mensen zonder binding met het bedrijf, zijn al geborgd."

Noodzaak

De uitdaging is om de zestig medewerkers in de controlepraktijk mee te krijgen in de veranderingen. Dit begint bij de directie, zegt Romme. "We hebben met het verhaal over kwaliteit op de bühne gestaan bij de volledige controlepraktijk. Gedragsverandering gaat in stapjes. Daarom blijven we continu aandacht schenken aan gedrag, cultuur en processen. We blijven uitleggen waar we mee bezig zijn en waar we naar toe willen.

Het belangrijkst is dat de accountants zelf overtuigd raken van de noodzaak om te veranderen. Daarom beleggen we voortdurend interne sessies hierover, waarbij we medewerkers de ruimte bieden om de dialoog aan te gaan met de directie. Daar wordt volop gebruik van gemaakt."

Waan van de dag

Hoewel de AFM een pluim heeft gegeven voor deze inhaalslag, is het nu zaak om de verbeteringen structureel te verankeren. "Dat betekent weerstand bieden aan de waan van de dag en zelfkritisch blijven", vervolgt Romme. "Het gaat om cruciale veranderingen voor onze organisatie, maar doe je dat ook onder druk van de dagelijkse praktijk?"

Accon avm besteedt er aandacht aan in de beoordelingscyclus. "We monitoren hoe de afspraken over cultuuraspecten worden nageleefd", zegt Romme. "Kijk om je heen, zo zeg ik tegen onze accountants, naar je collega’s, naar het bedrijfsleven en naar de samenleving. Het belang van kwaliteit speelt niet alleen bij ons. Kijk ook hoe anderen hiermee omgaan."

Geen afhakers

"We vragen de accountants ook om elkaars opdrachten te volgen", vult Van Lijssel aan. "Veel effecten van de veranderslag zullen volgend jaar pas zichtbaar worden. Dan hebben we onze processen en instrumenten volledig aangepast. Wat ik al wel zie is dat iedereen hiermee aan de slag wil gaan. Afhakers zijn er niet."

Kostenverhogend werkt deze aanpak niet, besluit Van Lijssel. "Want kwaliteit levert ook iets op in de vorm van efficiënter werken en betere planning. Daarom leidt een hogere kwaliteit niet tot hogere tarieven. Op deze manier kunnen we bedrijven en organisaties een goed alternatief bieden voor de grote aanbieders in onze markt."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.