Nieuws

PwC: Kwaliteit duurzaamheidsverslag luchtvaartmaatschappijen loopt uiteen

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen brengen een duurzaamheidsverslag uit. Maar de kwaliteit van die rapportages loopt sterkt uiteen. De focus ligt vooral op gedetailleerde verantwoording over energie en emissies. Op andere relevante thema’s is de informatievoorziening nog onvolwassen.

Dat blijkt uit Enhancing trust in the air, een onderzoek van PwC naar jaarverslagen van 45 grote luchtvaartmaatschappijen.

Van de onderzochte luchtvaarmaatschappijen brengt 90 procent een duurzaamheidsverslag uit. In 2011 was dit nog maar 65 procent. Negen op de tien maatschappijen rapporteren in hun verslag uitgebreid over hun initiatieven om CO2-uitstoot te verlagen. Maar over andere essentiële onderwerpen, zoals de relatie met medewerkers en klantbeleving, zijn maatschappijen een stuk minder transparant.

Uit het onderzoek blijkt verder dat maatschappijen de verslaggeving over hun strategie, governance, en financiële prestaties nauwelijks integreren met informatie over maatschappelijke en duurzame prestaties. Slechts 19 procent heeft duurzaamheid in de bedrijfsstrategie geïntegreerd.

"Het zijn nog altijd losstaande fenomenen", zegt Dennis Mens, duurzaamheidspecialist bij PwC in de luchtvaart. "Hierdoor is de relevantie van duurzaamheidsverslagen nog steeds beperkt. Maatschappijen die deze verbinding wel maken, rapporteren een meer coherent duurzaamheidsverhaal."

Vergrootglas

De luchtvaartsector ligt onder een vergrootglas. Exact een jaar geleden sloot de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO in het Canadese Montreal een akkoord om de groei van de CO2-uitstoot te beperken. Maatschappijen gaan meer investeren in milieuprojecten die duurzame energie bevorderen of CO2-uitstoot beperken. Vanaf 2020 gaat de sector de groei van CO2-uitstoot compenseren.

Mes: "Maatschappij, consumenten en investeerders willen kunnen beoordelen of maatschappijen vorderingen boeken op het terrein van klimaat, geluidsoverlast en fijnstof. Het is daarom opvallend dat lang niet alle maatschappijen hun duurzaamheidsverslag op orde hebben."

De vijf duurzaamheidthema’s waar luchtvaartmaatschappijen het meest over rapporteren:

  1. Energie en emissies 90% (2011: 67%)
  2. Veiligheid 87% (2011: 30%)
  3. Relatie met medewerkers (68% (2011: niet gemeten)
  4. Werkgelegenheid 67% (2011: 55%)
  5. Klantbeleving 67% (2011: 26%)

Verder valt op dat het gebrek aan sectorspecifieke verslaggevingsstandaarden leidt tot beperkte vergelijkbaarheid van duurzaamheidsverslagen in de sector. De sector zou prioriteit moeten geven aan de ontwikkeling van sectorspecifieke rapportagestandaarden, aldus Mes.

Gerelateerd

Afbeelding Opinie

Maak van bestuursverslag geen 'ticking-the-box-exercitie'

De Europese richtlijn over publicatie van niet-financiële informatie mag niet verworden tot een 'ticking-the-box-exercitie'. Dat gevaar ligt op de loer, maar ondernemingen kunnen hun ogen niet meer sluiten voor de vraag naar niet-financiële informatie. Een houding van "we zijn compliant en gaan over tot de orde van de dag" doet geen recht aan de manier waarop de maatschappij naar waardecreatie van ondernemingen kijkt.

x 0 27 7 Hans Schoolderman, Marcus Looijenga en Kavita Nandram

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.