FD: Nieuwe EC-richtlijn maakt duurzaam jaarverslag 'dikker en duurder'

Het voorstel van de Europese Commissie voor invoering van een nieuwe richtlijn voor duurzaamheidsrapportages is volgens ingewijden “een grote stap”. Tegelijk vrezen sommige partijen dat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) het jaarverslag dikker en duurder zal maken, zo meldt het FD.

Invoering van de richtlijn moet duurzaamheidsrapportages uiteindelijk op eenzelfde niveau brengen als de financiële rapportage, zo stelt de Europese Commissie. Bovendien gaan de EU-voorschriften voor duurzaamheidsrapportage voor meer ondernemingen gelden.

Naar verwachting moeten bijna vijftigduizend bedrijven in de EU zich straks aan gedetailleerde EU-normen voor duurzaamheidsrapportage houden. De huidige regels gelden voor circa elfduizend ondernemingen in de EU. In Nederland ging het tot nu om zo’n honderd vooral beursgenoteerde bedrijven, dat worden er straks ongeveer vijfhonderd.

Steviger

"Het hing al veel langer in de lucht, maar de Commissie zet nu echt een grote stap", stelt hoogleraar externe verslaggeving en PwC-partner Arjan Brouwer tegenover het FD. "De nieuwe richtlijn is veel steviger, met echte standaarden, een vorm van controle en van toepassing op veel meer bedrijven." Hoewel voor de duurzaamheidsinformatie minder strikte controle nodig is, lijkt het volgens Brouwer logisch als die taak ook bij de accountant komt te liggen.

Eumedion, de belangenvereniging voor institutionele beleggers, is positief over de plannen. Maar net als werkgeversorganisatie VNO-NCW vreest zij voor een overdaad aan regels en standaarden die elkaar in de weg kunnen zitten.  VNO-NCW wijst op extra administratieve lasten voor bedrijven.

Dat de Europese Commissie mikt op invoering van de nieuwe verplichtingen per boekjaar 2023 is volgens Wim Bartels van KPMG aan de krappe kant. "Je zult dan wel op 1 januari als bedrijf ook je interne controlesystemen op orde moeten hebben." Het voorstel van de EC behoeft nog instemming van het Europees Parlement en de Europese Raad van ministers van financiën.

FD: ‘Brussel dwingt honderden bedrijven tot duurzamer dus duurder en dikker jaarverslag’