Rekenkamer: Overheid moet meer doen aan integrated reporting
Ook niet-financiële informatie moet een plek krijgen in de rijksbegroting. Dat stelt Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer, in het FD. Het kabinet kan daarbij een voorbeeld nemen aan het bedrijfsleven.
De publieke sector laat integrated reporting nog altijd links liggen, aldus Visser. "Nederland is hierop geen uitzondering. Terwijl je juist zou denken dat politiek en overheid gericht zijn op waardecreatie met oog voor financiële en niet-financiële informatie."
Grote bedrijven moeten, in het kader van de Europese Green Deal, met ingang van 2023 rapporteren over de effecten van hun activiteiten op milieu en samenleving. Accountants moeten die informatie toetsen, zo schrijft Visser. Ook worden nieuwe Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportages ontwikkeld. Dat gaat de besluitvorming van bedrijven beïnvloeden.
"De regering heeft die ambitie helaas niet", zo stelt Visser. "Aan de grondslagen van de rijksbegroting wordt al decennia niets veranderd. Het aspiratieniveau is kasuitgaven en verplichtingen voor het eerstkomende jaar in beeld te brengen. En die worden verpakt in steeds grotere, algemene begrotingsartikelen." Dat Nederland op Prinsjesdag geen geïntegreerde begrotingswetten hoeft te verwachten, "ligt dus niet aan de demissionaire status van het kabinet", aldus de Rekenkamer-president.
Monitor Brede Welvaart
Inmiddels heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een Monitor Brede Welvaart uitgewerkt, die een breder beeld geeft van welvaart en welzijn, van opleidingsniveau tot slachtofferschap van misdaad. Die monitor is een los document, schrijft Visser. "Maar achter de horizon gloort het." De Tweede Kamer heeft het kabinet namelijk gevraagd om te bezien hoe de Monitor Brede Welvaart kan worden geïntegreerd in de algehele besluitvorming, ook op departementaal niveau.
Ook de planbureaus CPB, SCP en PBL hebben recent een set indicatoren ontwikkeld, met handvatten om effecten van beleid te analyseren vanuit het perspectief van brede welvaart. Een stap in de goede richting, maar nog steeds geen integrated reporting, aldus Visser. "Dat wordt het pas wel wanneer dat beroemde koffertje financiële en niet-financiële informatie bevat en de Tweede Kamer en het kabinet plannen bespreken die niet alleen kasuitgaven, algemene doelstellingen en puntenwolken bevatten."
Baten-lastenstelsel
Rekenkamer-president Arno Visser toonde zich eerder ook warm voorstander van invoering van een baten-lastenstelsel door de rijksoverheid, als basis voor hernieuwd vertrouwen van burgers in de democratie. Dat is hard nodig: uit onderzoek van de NOS in het kader van Prinsjesdag blijkt het vertrouwen in de politiek in het afgelopen jaar sterk te zijn gedaald.
Gerelateerd

Vrees voor stilstand na vertrek PVV uit kabinet
PVV-leider Geert Wilders heeft zijn steun voor de coalitie ingetrokken, waardoor het kabinet is gevallen. Het bedrijfsleven, belangengroepen en diverse maatschappelijke...

Dienst Toeslagen waarschuwt voor effect bezuinigingen op ambtenaren
De Dienst Toeslagen is bezorgd over de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren op het ambtenarenapparaat bij de rijksoverheid.

Financieel Jaarverslag Rijk: Voorzichtigheid, ondanks goede cijfers
Nederland staat er financieel goed voor. Ondanks een lichte krimp in het eerste kwartaal groeide de Nederlandse economie in 2024 met een procent. De groei was sterker...

Rekenkamer ziet bij drie ministeries ernstige problemen in uitvoering van rijksbeleid
Ministers melden weinig resultaten van hun beleid en wat maatregelen bijdragen aan het halen van kabinetsdoelen, kan het parlement moeilijk volgen. De rijksoverheid...

Raad van State: Rijksuitgaven stijgen harder dan toegestaan door Europa
De recent bijgestelde rijksbegroting voldoet niet volledig aan de Europese begrotingsregels. De uitgaven stijgen op middellange termijn meer dan door de Europese...