Accountantskantoren gebruiken sinds corona minder kantoorruimte
Grote organisaties, waaronder ook accountantskantoren, kunnen sinds de coronapandemie met minder kantoorruimte toe. Huurcontracten worden daarom niet verlengd, of delen van kantoren worden onderverhuurd.
Uit een rondgang van het FD onder bijna dertig grote Nederlandse werkgevers blijkt dat circa de helft ervan inmiddels kantoorruimte heeft verkocht of huurcontracten heeft beëindigd. Bedrijven accepteren nu dat veel medewerkers structureel enkele dagen per week thuiswerken. Dat maakt het schrappen van vastgoed mogelijk.
Met name financiële dienstverleners en overheden hebben ruimte ingeleverd, aldus het FD. Zo gebruikt EY inmiddels twintig procent minder kantooroppervlak en heeft ook Deloitte kantoorruimte afgestoten. Bij veel organisaties is de bezettingsgraad structureel lager dan voor de pandemie. De gemiddelde bezetting bij PwC is naar verwachting na de zomervakantie circa 43 procent.
Elkaar ontmoeten
Organisaties worstelen met het structureel thuiswerken. Managers vinden het waardevol dat medewerkers meer hun eigen tijd kunnen indelen, maar willen ook dat collega's elkaar kunnen ontmoeten. Diverse werkgevers kiezen ervoor het kantoor anders in te richten om medewerkers te verleiden toch naar de werkplek te komen. “Minder werkplekken en dus minder meters, meer overleglocaties, zitjes en brainstormruimtes.” Het woord kantoor is inmiddels soms taboe, zo schrijft de krant. “Bij consultancybedrijf Capgemini hebben ze het liever over een Work Anchor Point.”
Eerder onderzoek door vastgoedadviseurs dit voorjaar stelt dat door de lage bezettingsgraden sprake is van 'verborgen leegstand' van ruim drie miljoen vierkante meter kantooroppervlak. Of dat uiteindelijk leidt tot meer 'echte' leegstand en lagere huurprijzen is nog de vraag, zo schrijft het FD. “In veel grote steden blijft de vraag naar kantoorruimte hoog, omdat er nog altijd groeiende bedrijven zijn die meer ruimte nodig hebben.”
Rondgang
Het FD bevroeg voor de rondgang onder andere een aantal grote accountantskantoren, banken en advocatenpraktijken. Vorig jaar bleek uit een rondgang van Accountant.nl ook dat accountantskantoren het structureel thuiswerken en hybride werken hebben omarmd en rekening houden met een lagere bezettingsgraad op kantoor. Toen werd ook al nagedacht over nieuwe kantoorconcepten, vooral gericht op ontmoeting.
FD: ‘Grote werkgevers stoten rigoureus kantoorruimte af’
FD: ‘Met een turnbok, zweefstoeltjes en barretje mensen naar kantoor lokken’
Gerelateerd

Pheijffer: Private equity in accountancy 'niet zonder risico's'
Het recente sectorbericht van de AFM over private equity in de accountancy zorgt voor gemengde reacties. Nyenrode-hoogleraar Marcel Pheijffer noemt het "naïef" te...

Bijna helft kantoren in Nederland heeft nog geen goed energielabel, gemeenten geven nog geen boetes
Nog maar 55 procent van de grotere kantoren in Nederland voldoet inmiddels aan de eis om minimaal energielabel C te hebben. Gemeenten leggen nog geen boetes op,...

Meer vraag naar kantoorruimte in Europa na coronacrisis
De vraag naar kantoorruimte in Europa is het afgelopen jaar flink gestegen.

Vastgoedbeleggingen eind vorig jaar op laagste niveau sinds 2014
Gestegen rentes drukken zwaar op de waarde van kantoren, bedrijfsgebouwen en ander commercieel vastgoed. Beleggers trekken zich ook steeds meer terug uit die markt.

Onderzoek: winkelleegstand afgenomen, laagste niveau in tien jaar
Het aantal leegstaande winkelpanden is vorig jaar gedaald naar het laagste niveau in tien jaar.