Accountantskantoren gebruiken sinds corona minder kantoorruimte
Grote organisaties, waaronder ook accountantskantoren, kunnen sinds de coronapandemie met minder kantoorruimte toe. Huurcontracten worden daarom niet verlengd, of delen van kantoren worden onderverhuurd.
Uit een rondgang van het FD onder bijna dertig grote Nederlandse werkgevers blijkt dat circa de helft ervan inmiddels kantoorruimte heeft verkocht of huurcontracten heeft beëindigd. Bedrijven accepteren nu dat veel medewerkers structureel enkele dagen per week thuiswerken. Dat maakt het schrappen van vastgoed mogelijk.
Met name financiële dienstverleners en overheden hebben ruimte ingeleverd, aldus het FD. Zo gebruikt EY inmiddels twintig procent minder kantooroppervlak en heeft ook Deloitte kantoorruimte afgestoten. Bij veel organisaties is de bezettingsgraad structureel lager dan voor de pandemie. De gemiddelde bezetting bij PwC is naar verwachting na de zomervakantie circa 43 procent.
Elkaar ontmoeten
Organisaties worstelen met het structureel thuiswerken. Managers vinden het waardevol dat medewerkers meer hun eigen tijd kunnen indelen, maar willen ook dat collega's elkaar kunnen ontmoeten. Diverse werkgevers kiezen ervoor het kantoor anders in te richten om medewerkers te verleiden toch naar de werkplek te komen. “Minder werkplekken en dus minder meters, meer overleglocaties, zitjes en brainstormruimtes.” Het woord kantoor is inmiddels soms taboe, zo schrijft de krant. “Bij consultancybedrijf Capgemini hebben ze het liever over een Work Anchor Point.”
Eerder onderzoek door vastgoedadviseurs dit voorjaar stelt dat door de lage bezettingsgraden sprake is van 'verborgen leegstand' van ruim drie miljoen vierkante meter kantooroppervlak. Of dat uiteindelijk leidt tot meer 'echte' leegstand en lagere huurprijzen is nog de vraag, zo schrijft het FD. “In veel grote steden blijft de vraag naar kantoorruimte hoog, omdat er nog altijd groeiende bedrijven zijn die meer ruimte nodig hebben.”
Rondgang
Het FD bevroeg voor de rondgang onder andere een aantal grote accountantskantoren, banken en advocatenpraktijken. Vorig jaar bleek uit een rondgang van Accountant.nl ook dat accountantskantoren het structureel thuiswerken en hybride werken hebben omarmd en rekening houden met een lagere bezettingsgraad op kantoor. Toen werd ook al nagedacht over nieuwe kantoorconcepten, vooral gericht op ontmoeting.
FD: ‘Grote werkgevers stoten rigoureus kantoorruimte af’
FD: ‘Met een turnbok, zweefstoeltjes en barretje mensen naar kantoor lokken’
Gerelateerd
Onderzoek: hoog aantal faillissementen zorgt voor meer leegstand
Het hoge aantal faillissementen van vorig jaar had een aanzienlijke impact op de leegstand in de Nederlandse winkelstraten.
Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...
Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...
Impact faillissementen detailhandel op leegstand in winkelstraat lijkt beperkt
Het toenemende aantal faillissementen in de detailhandel zorgt vooralsnog niet voor een explosieve toename van de leegstand in de Nederlandse winkelstraat. Populaire...