Veel bestuurders van accountantskantoren zijn op sociale media te onzichtbaar
De ceo's, bestuurders en managing partners van de vijftig grootste Nederlandse accountantskantoren zijn op sociale media vaak nauwelijks zichtbaar. Zo heeft 40 procent van de bestuurders dit jaar nog niets gepost op de socials.
Dat schrijft Robert van Geenhuizen, oprichter van De Vliegwiel Marketing Company, in een analyse op LinkedIn. Hoewel veel accountantskantoren worstelen met een personeelstekort en de krappe bezetting, benutten de bestuurders niet de kanalen die daarbij kunnen helpen, stelt hij. "De brandkraan staat wagenwijd open. En de leiders? Die staan naar de buitenwereld toe, via hun eigen kanalen, grotendeels aan de zijlijn."
Van Geenhuizen heeft wel begrip voor enige terughoudendheid vanuit het accountantsberoep. "Jullie zijn gewend om achter de schermen te werken, om de cijfers te laten spreken in plaats van jezelf. En dan komt er iemand langs die zegt: 'Ga op LinkedIn staan en vertel je verhaal.' Dat voelt misschien ongemakkelijk", erkent hij.
Meer vertrouwen
Onderzoek bewijst echter dat zichtbaarheid van bestuurders op sociale media positief kan uitwerken, stelt Van Geenhuizen. Zo blijkt uit de bekende Edelman Trust Barometer dat tweederde van de lezers een post op social media van een ceo meer vertrouwt dan een corporate persbericht.
71 procent van de zakelijke beslissers koopt eerder bij een bedrijf waarvan de ceo actief is op social media. Ook trekken bedrijven met zichtbare ceo's veel makkelijker toptalent aan en worden ze vier keer vaker gekozen als werkgever, wanneer de ceo actief is op social media.
Top 25 zichtbare leiders
Van Geenhuizen geeft in zijn analyse ook aan welke bestuurders van de grotere accountantskantoren in ons land wel goed zichtbaar zijn op de socials. Hij maakte een top 25 van meest actieve ceo’s.
Patrick Gabriëls (EY), Fouk Tsang (aaff), Hans Honig (Deloitte), Stephanie Hottenhuis (KPMG) en Cor Pijnenburg (Qconcepts) vormen daarbij de top vijf en hebben ook het grootste bereik via de sociale media. Sommige andere bestuurders hebben op sociale media wel een substantieel netwerk opgebouwd, maar laten hun autoriteit onbenut door weinig tot niets te posten.
Van Geenhuizen was recent samen met Fou-Khan Tsang ook organisator van de reünie van vernieuwingsbeweging Tuacc.
Gerelateerd
ASML heeft beste reputatie, grote accountantskantoren dalen in MT500
Techbedrijf ASML is volgens de MT500 het bedrijf met de beste reputatie van 2022. Bij de accountantskantoren scoort Baker Tilly het beste; de big four zakken in...
Reputatie accountant 'voor verbetering vatbaar'
Het grootste deel van het Nederlandse publiek en het bedrijfsleven heeft een neutraal beeld van de accountant. De mate van vertrouwen in het accountantsberoep is...
Reputatie accountant: publiek positiever, gebruiker kritisch
Het algemeen publiek geeft de controlerend accountant een iets beter 'rapportcijfer' (6,3) dan in 2013 (6,0). Autoriteiten blijven kritisch, maar geven met een 'zesje-min'...
Twee plus twee is gewoon vier
Het is tijd om de reputatie van het accountantsvak te verbeteren. Open en transparante communicatie is daarbij de sleutel. Uit onderzoek blijkt echter dat lang niet...
Hartekreet
Durft u op een verjaardagsfeestje nog te zeggen dat u accountant bent? Of doet u er liever het zwijgen toe en moet u ineens naar een andere afspraak als ze er over...
