Coney biedt als eerste niet-oob-kantoor ook AI Assurance
Coney Minds lanceert als eerste niet-oob-accountantsorganisatie 'AI Assurance' en 'AI Readiness Assessment' als nieuwe diensten. Dat maakte het kantoor bekend bij de viering van het twintigjarig bestaan.
Met de lancering van AI Assurance en AI Readiness Assessment is Coney Minds naar eigen zeggen het eerste kantoor in de niet‑oob‑sector in Nederland dat een "geïntegreerd aanbod" biedt voor organisaties die AI inzetten of dat willen doen. Coney wil zo een "realistisch, toegankelijk alternatief" bieden voor de big four, die al eerder hebben ingezet op AI-assurancediensten. Dat bleek dit najaar onder meer uit berichtgeving vanuit PwC en KPMG.
"In een tijd waarin AI‑projecten onder toenemende governance‑ en compliancedruk staan, variërend van de EU AI Act tot normen zoals ISO 42001, zien organisaties zich geconfronteerd met nieuwe risico's op het gebied van datakwaliteit, bias, uitlegbaarheid, modelrisico's en reputatie", zo stelt Coney Minds. De nieuwe diensten zijn volgens het kantoor sterk praktijkgericht en combineren "audit-, decision intelligence‑ en technologie-expertise".
Diensten
AI Assurance biedt onafhankelijke zekerheid bij AI-systemen, aldus Coney. Daarbij worden onder meer governance, modellevenscyclus, datastructuren en algoritmen beoordeeld en AI-oplossingen getoetst op kwaliteit, transparantie en compliance. AI Readiness Assessment ondersteunt organisaties bij het professionaliseren van AI-initiatieven. Het omvat onder andere volwassenheidsmetingen, de inrichting van AI governance, training van teams en begeleiding bij de implementatie van AI-managementsystemen.
"Met deze stap geven we organisaties het vertrouwen om AI verantwoord, betrouwbaar en schaalbaar in te zetten", stelt Natalie Kaspers Broekhuizen, managing partner van Coney Minds. Volgens haar is onafhankelijke AI‑assurance "geen luxe, maar een noodzakelijke randvoorwaarde voor organisaties die datagestuurde waardecreatie serieus nemen".
Coney Minds maakte bij het twintigjarig bestaan ook melding van de opening van een vestiging in Utrecht, naast de al bestaande kantoren in Rotterdam en Haarlem.
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
