Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy, is dat bijna één op de drie. In twee jaar tijd is de inzet van AI daar gestegen van 13 naar 31 procent.
Bedrijven gebruiken AI vooral voor textmining en spraakherkenning en zetten kunstmatige intelligentie het vaakst in voor marketing of verkoop en voor bedrijfsadministratie. Dat blijkt uit recente cijfers over ICT-gebruik bij bedrijven van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Zowel kleine als grotere bedrijven zijn meer kunstmatige intelligentie (AI-technologieën) gaan gebruiken. De toename is het sterkst bij bedrijven met 50 tot 250 werkzame personen (van 20 procent in 2023 naar 45 procent in 2025).
Marketing en administratie
Van de bedrijven die software of systemen op basis van AI gebruiken, doet 35 procent dit voor marketing of verkoop. 32 procent zet AI in voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken (zoals risicobeoordeling, selectie van sollicitanten, vertalingen of planning) en 25 procent voor R&D (onderzoek en ontwikkeling) of innovatie.
17 procent van de bedrijven zet AI in bij de boekhouding, controle of financieel beheer, aldus het CBS. Het minst gebruiken bedrijven AI voor logistieke doeleinden (4 procent).
Technologie
Bedrijven gebruiken het vaakst de AI-technologieën textmining (analyseren van geschreven tekst: 12 procent) en natural language generation (genereren van geschreven of gesproken tekst: 8 procent). Het gebruik van textmining is toegenomen van 4 procent in 2023, naar 12 procent in 2025. Ook het gebruik van spraakherkenning verdrievoudigde. Bedrijven maken ook meer gebruik van machine learning en natural language generation.
Bedrijven in de informatie en communicatie gebruiken met 54 procent het vaakst een of meer AI-technologieën. In 2023 was dit nog 28 procent.
Ook bedrijven in de specialistische zakelijke dienstverlening (zoals de accountancy) en financiële dienstverlening gebruiken relatief vaak AI. De horeca, vervoer en opslag, en bouwnijverheid passen dit het minst vaak toe (6 tot 7 procent).
Niet-AI-gebruikers
Drie kwart van de bedrijven gebruikt geen AI-technologie en heeft dat ook niet overwogen, blijkt uit de cijfers van het CBS. Bedrijven die dit wel hebben overwogen maar het toch niet gebruiken, noemen gebrek aan ervaring als belangrijkste reden (73 procent).
Ook privacy en onduidelijkheid over de juridische gevolgen, zoals aansprakelijkheid bij schade, spelen een rol: 49 procent van de bedrijven noemt privacy als reden om geen AI-technologie te gebruiken, 42 procent noemt juridische gevolgen. Een klein deel (15 procent) van de bedrijven zegt dat ze het gebruik van AI niet nuttig vinden.
Europa
Het Europese statistiekbureau Eurostat meldde recent dat in de Europese Unie dit jaar 20 procent van de bedrijven met minstens 10 werknemers AI gebruikt. Dat was twee jaar geleden nog maar 8,1 procent, aldus Eurostat.
Met name bedrijven in Denemarken (42 procent), Zweden en Finland zijn koplopers in het gebruik van AI, direct gevolgd door de Benelux-landen. In Roemenië wordt AI door bedrijven nog het minst toegepast, met 5,2 procent.
Bron: CBS/Eurostat
Gerelateerd
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
Accountants moeten gelijktijdig versnellen en vertragen
Zowel geopolitieke ontwikkelingen als de opkomst van AI beïnvloeden de waarde van businessmodellen en zijn dus relevant voor accountants, aldus Jan Bouwens.
