Nieuws

KPMG introduceert eigen AI-platform

KPMG Nederland is bezig met de implementatie van 'Workbench', een eigen AI-platform dat is ontwikkeld op basis van Microsoft-technologie. Alle KPMG-medewerkers wereldwijd krijgen toegang tot "AI-oplossingen en AI-agents" via één centrale omgeving, ongeacht hun functie, land of sector.

Volgens KPMG moet het platform helpen bij het versnellen en verbeteren van AI-gedreven dienstverlening. "Er is nu één centrale KPMG AI-omgeving, waarin we op een veilige en verantwoorde manier AI-modellen en AI-agents kunnen ontwikkelen en inzetten", zegt Alexandra van der Tuin van KPMG Nederland.

Het platform is zo ingericht dat de organisatie grip kan houden op kwaliteit, wet- en regelgeving en ethiek, stelt zij. Ook wordt het zo mogelijk om AI-oplossingen internationaal te hergebruiken en sneller nieuwe AI-oplossingen te bouwen. Bovendien voorkomt het platform dubbel werk, stimuleert het de samenwerking en versnelt het innovatie, aldus Van der Tuin.

Workbench

Het Workbench-platform is gebouwd op Microsoft Azure AI Foundry Services en vormt "de ruggengraat" van KPMG's wereldwijde AI-strategie. Tegelijk behouden KPMG memberfirms controle over hun gegevens en kunnen ze voldoen aan lokale regelgeving, zo wordt gesteld. Elke AI-agent krijgt een intern kwaliteitskeurmerk.

Volgens KPMG maakt Workbench "de weg vrij voor de volgende generatie AI-ondersteunde dienstverlening", waarbij AI taken van de professionals overneemt of ondersteunt. Van der Tuin spreekt van "een samenspel tussen AI-technologie en menselijke expertise".

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.