Opinie

Onafhankelijkheid in schijn

De onafhankelijkheid van de accountant valt in twee domeinen uiteen: onafhankelijkheid in wezen en onafhankelijkheid in schijn.

De eerste vorm is absolute voorwaarde voor iedere accountant en moet onderdeel zijn van zijn persoonlijkheid. Het maakt niet zoveel uit wat de opdracht is, het moet tweede natuur voor iedere accountant zijn dat hij zijn oordeel zelfstandig vormt, zonder zijn oor te laten hangen naar welke externe partij dan ook. Probleem is alleen dat je deze vorm van afhankelijkheid wel kan versterken in opleiding en selectie, maar niet preventief kan regelen. 

Met de VGC in de hand kan iedere accountant die op een schadelijke wijze heeft laten zien niet in staat te zijn tot zelfstandig denken, onafhankelijkheid in wezen dus, aangepakt worden. Een extra verordening is niet nodig, en zal in de praktijk slechts een schijnoplossing zijn. 

En dat brengt de andere vorm van onafhankelijkheid in beeld: de onafhankelijkheid in schijn. 

Schijn is volgens Van Dale: (bedrieglijk) voorkomen: de schijn tegen zich hebben; in schijn niet in werkelijkheid

Onafhankelijkheid in (bedrieglijk) voorkomen dus. Dat kunnen we best regelen in een verordening. En zoals door aardig wat accountants bij herhaling wordt aangegeven: 'het publiek' (wie dat ook wezen mag) eist onafhankelijkheid van de accountant. De onafhankelijkheid waar het over gaat kunnen we niet aantonen. Alleen achteraf kan een falen van die onafhankelijkheid worden aangetoond. Dus moeten we het publiek maar onafhankelijkheid in schijn bieden. 

Een logische redenering, als je denkt dat het publiek werkelijk interesse heeft in schijn. Ik geloof daar helemaal niets van. Mijn ervaring met 'het publiek', waaronder Kamerleden met accountancy in hun portefeuille, is dat ze vrij beperkt weten wat ze van accountants willen. Ze weten vooral wat ze niet willen: 

  1. Ellende van welke soort dan ook bij een organisatie waar de accountant niet voor gewaarschuwd heeft.
  2. Accountants die zich verschuilen. Achter wat dan ook.

Een focus op schijn is, als verder alles goed is, niet fout maar wel overbodig. En als verder niet alles goed is, is het vooral een nieuwe mogelijkheid om je achter te verschuilen. Niemand gelooft toch dat ik als aandeelhouder van SNS interesse heb in de prijs van het etentje dat de accountant had met de cfo? 

En dat is dan mijn volgende bruggetje: Als de NBA dan zo nodig onafhankelijkheid in schijn beter wil regelen, waarom dan onafhankelijkheid ten opzichte van de verkeerde functionaris? 

In het consultatiedocument is een klein, maar wat mij betreft relevant, detail opgenomen dat de visie van de NBA op het beroep scherp neer zet. 

Wat was ooit de theorie? De aandeelhouder stelt kapitaal beschikbaar, de raad van bestuur doet daar nuttige dingen mee en legt verantwoording af aan de AVA via de jaarrekening. De accountant controleert die verantwoording. Als je al één persoon wil aanwijzen waarvan de accountant onafhankelijk moet zijn, dan is dat van de ceo, de algemeen directeur, de voorzitter van de raad van bestuur. Dat is degene immers die leiding geeft aan de aanwending van het beschikbare kapitaal. 

Wat zegt echter de NBA in het consultatiedocument

De tweede laag is de onafhankelijkheid van de persoon die zich verantwoordt. Denk hierbij dat de accountant geen nauwe persoonlijke relatie mag onderhouden met de financieel directeur.

Waarom van de financieel directeur? Wil de NBA daarmee zeggen dat de controle in feite gericht is op de door de cfo afgelegde verantwoording? Aan wie dan? Aan de ceo? Of betekent het dat de accountant zich maar vooral op de cfo moet richten, fijn boekhouders onder elkaar? 

Noemt u mij maar een pietlut, maar in het kader van het denken over onafhankelijkheid is het toch wel van enig belang dat de accountant, dus de NBA, helder voor ogen staat welke positie de accountant exact in neemt ten opzichte van de andere spelers in het veld. Ook dat draagt bij aan werkelijke oplossingen in plaats van schijnoplossingen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen is naast computernerd ook directeur compliance & risk bij aaff. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

4 reacties

M. Driessen namens Groep Smeijers Someren

Voor een praktijkvoorbeeld van "onafhankelijkheid in schijn" verwijs ik naar mijn reactie onder "Keek op de week" van M. Pheijffer over VNG en bureau BING dat bij integriteitonderzoeken o.a. accountants inzet. Zo lang onder de overheid dit soort posities wordt gecultiveerd en beschermd - terwijl de praktijken welbeschouwd niet in de haak zijn qua integriteit - hoeft de accountancy óók niet roomser te worden dan de nieuwe paus. Gewoon blijven uitgaan van "verbeter de wereld begin bij je zelf" is voldoende. Leef de bestaande regels zo goed mogelijk na met behoud van eigenwaarde, vooral dat laatste. Als er bij de regelgevende overheid t.o.v. 'spelers in het veld' mag worden gesjoemeld in uitvoering van integriteitbeleid - onder de rook van BZK en Tweede Kamer - is het voorbeeld dat de overheid geeft echt niet goed genoeg om zelf branches als advocatuur of accountancy aan te spreken op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo lang de Minister BZK en de VNG zelf geen orde op zaken stellen in de "wild west" op integriteitgebied bij de overheid (een duiding uit de Tweede Kamer) heeft een advocaat of (register)accountant m.i. slechts een probleem als een tuchtrechter hem herhaaldelijk op de vingers heeft getikt met een meetlat en hij dan nóg steeds niet wil horen. De derdegraads billenverbranding die dan volgt is gelukkig slechts weggelegd voor een uitzonderlijke diehard weten we. Omdat die een nuttige ‘voorbeeldfunctie’ vervult binnen de beroepsgroep - wie wil dat lot beschoren zijn? - heeft ook zo’n schokkend geval van verwerpelijke en/of verboden praktijken in schijnonafhankelijkheid dus toch nog zijn nut. "Ieder nadeel hepsun voordeel".

Jan van Dalen

Ben benieuwd hoe Margreeth Kloppenburg, die ik hierbij oneerbiedig (?) aanspreek als "een ander dan accountant", de klare taal in de reactie van Jan Thijs Drupsteen (namens NBA?) beoordeelt. Kunnen we natuurlijk ook zelf doen aan de hand van haar onlangs op dit forum verschenen column. Of moeten we ook bedacht zijn op klare taal in wezen en klare taal in schijn? Ik hoop het niet.

Jan Thijs Drupsteen

AT: Arnout, Dank voor je bijdrage aan de discussie over onafhankelijkheid. Twee punten in je betoog geven aanleiding om even te reageren. Allereerst het voorbeeld van de onafhankelijkheid van de persoon die zich verantwoordt. Je hebt gelijk dat de accountant onafhankelijk moet zijn van de CEO en de CFO. Het gaat erom dat je geen banden hebt met de personen die zich verantwoorden. Regelgeving technisch schrijf je in principe in het enkelvoud ook waar een situatie zich vaker voor kan doen. Het was misschien beter geweest als we dit hadden toegelicht, zodat het aan iedereen duidelijk is dat het best om de algemeen directeur en de financieel directeur kan gaan. De lading die je er vervolgens in legt herken ik niet, de NBA snapt juist heel goed wat de positie van accountants is. Jouw ervaringen met de politiek kunnen je hebben geleerd dat kamerleden beperkt weten wat ze willen van accountants. De wijzigingen in de Wab bewijzen dat ze op het gebied van onafhankelijkheid geen discussies willen. Daarmee geven de kamerleden nadere invulling aan wat al in de achtste EU richtlijn staat: Het gaat erom dat een derde de accountant onafhankelijk vindt. Dat is ook precies wat er met onafhankelijkheid in schijn bedoeld wordt. In de ViO wordt dit als volgt toegelicht. Onder onafhankelijkheid in schijn wordt verstaan: het vermijden van feiten en omstandigheden die dermate van belang zijn dat een objectieve, redelijke en geïnformeerde derde zal concluderen – alle feiten en omstandigheden inclusief eventuele toegepaste maatregelen afwegende – dat een onafhankelijke uitvoering van een assurance-opdracht wordt bedreigd. (Pag 28 Toelichting Concept ViO) In tegensteling tot jouw referentie naar de van Dale is ‘in schijn’ de vertaling van ‘in appearance’, dus hoe onafhankelijkheid overkomt op anderen dan accountants. Het belangrijkste voor accountants is vertrouwen. Je kunt je werk als accountant nog zo goed doen, de kwaliteit van dat werk is zelfs met toezicht moeilijk meetbaar voor gebruikers. Dan moet je dus alles doen om te voorkomen dat je de schijn tegen hebt. Jan Thijs Drupsteen

Frans Kersten

Aanhalen van de 'agency theorie' roept de vraag op hoe het dan wettelijk geregeld is. Even zoeken op google om hier geen fout antwoord te geven levert het aardige artikel 'de aandeelhouderswaarde van de accountant' op. Gemakshalve citeer ik even: Wie benoemt de accountant? Formeel benoemt de AVA de accountant, maar in de praktijk speelt de ondernemingsleiding natuurlijk een belangrijk rol. Het “Plan van Aanpak” van de NBA pleit voor de aanstelling van de accountant door de RvC dan wel Audit Commissie. In dit Plan rapporteert de accountant aan de RvC. Dit versterkt de onafhankelijkheid van de accountant jegens de ondernemingsleiding, waardoor hij makkelijker kan spreken. Zie met name ook deze laatste zin. Het lijkt mij dat het prettig zou zijn als de NBA consistent is in haar opvattingen en uitlatingen en geen gelegenheid voorbij laat gaan een plan van aanpak aantoonbaar om te zetten in acties.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.