Utopia? Opleidingsdebat!
Vergeet wetten, regelgeving en machtsverhoudingen, neem een onbebouwd stuk grond, breng een gemêleerde groep mensen samen en geef ze een jaar om uit het niets een nieuwe gemeenschap te scheppen.
In het kort is dat het model waarmee het programma 'Utopia' sinds vorige week ruim een miljoen televisiekijkers trekt.
Een jaar geleden vergaten TUACC en NBA Young Profs opleidingswetten en -regels, huurden een zaal bij de NBA, brachten een gemêleerde, gepassioneerde groep accountants (in spe) samen en gaven hen een avond de tijd om uit het niets een opleidingsvisie te scheppen.
Zijn accountants in opleiding slaafse volgelingen? Dat wij als jonge accountants wel degelijk een mening hebben is onder andere gebleken uit de vele reacties op Tom Ooms' blog 'Rijp voor de slacht'. Reacties die met name zagen op cultuuraspecten, maar waarin ook onderwijsaspecten zijn te onderkennen.
De mening van young profs over onderwijs blijkt eveneens uit de resultaten van onze enquête over opleiding, cultuur en innovatie. Respondenten zijn duidelijk tegen een verlenging van de praktijkopleiding. Hoog in het vaandel staan de kwaliteit van onze opleiding en de eisen die wij aan onszelf stellen.
Minimaal vereist volgens young profs: Een hbo-plus opleiding voor de basisaccountant en een masteropleiding voor de wettelijk controleur. Daarnaast zijn respondenten van mening dat je als accountant nooit klaar bent met studeren. Dus ook niet als basisaccountant. Een permanente educatieplicht voor de basisaccountant vinden young profs dan ook niet meer dan normaal.
Als verplicht onderwerp willen respondenten voorschrijven: IT, IT en nog eens IT. Onze opleiding heeft hierin tot op heden te kort geschoten.
Wat schilderen young profs op het lege doek getiteld 'praktijkopleiding'? Laat het aan anderen over en voor we het weten verschijnen zaken als simulatie-opdrachten en meer regie vanuit theoretische opleidingsinstituten. Utopia of dystopia?
Young profs moeten zelf de regie houden in de praktijkopleiding. Daarom organiseren wij op 22 januari 2014 een opleidingsdebat dat ingaat op de hierboven genoemde enquêteresultaten en de ontwikkelingen rondom de praktijkopleiding.
Welke spelers hebben nu eigenlijk welke rol binnen de praktijkopleiding en geven zij daaraan voldoende invulling? Door het duiden van deze rolverdeling worden handschoenen hopelijk opgepakt door degenen aan wie deze toebehoren.
Heb je - prof of young prof - een mening over de praktijkopleiding dan is het debat jouw kans om die te ventileren. Onderga je jouw lot of bepaal je zelf het te volgen pad?
Aafke Boomsma, Bas Herrijgers en Marisa Noronha zijn allen lid van NBA Young Prof-werkgroep Opleiding.
Gerelateerd
Masterclass docenten accountancy over 'Vertrouwen in de toekomst'
De NBA organiseerde ook dit jaar een masterclass voor docenten accountancy. Tijdens de bijeenkomst aan de Hogeschool van Amsterdam op 16 april werden de docenten...
Expertgroep Educatie spaart geen heilige huisjes
De beroepsprofielen en de opleiding moeten op de schop om het accountantsberoep aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken, stellen de Kwartiermakers toekomst accountancysector....
Afscheidsrede Ruud Vergoossen: Verleden, heden en toekomst van de accountantsopleiding
Op 29 februari hield Ruud Vergoossen zijn emeritaatsrede aan Business Universiteit Nyenrode, waar hij 17 jaar werkzaam was als hoogleraar Externe Verslaggeving....
CEA en RPO willen doorpakken met vernieuwing accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) en de Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO) willen dat snel stappen worden gezet om de accountantsopleiding aantrekkelijker...
Stage lopen bij accountantskantoren loont het meest
Stagiairs in de accountancy ontvangen gemiddeld de hoogste maandelijkse vergoeding. Maar ook banken zijn vaak gul. Stagevergoedingen zijn in 2023 gemiddeld 3,7 procent...