Opinie

Hetzelfde beter of echt iets anders?

Nu mijn zomer aardig gevuld was met activiteiten rond 'het rapport over de toekomst', en ons gezin door omstandigheden ook in de herfst geen ruimte had voor vakantie, wilden we rond de Kerst een paar dagen naar Parijs.

We zouden met de auto gaan, dus het enige dat geregeld moest worden was overnachting. En aangezien wij vakanties nooit eerder dan een week van te voren regelen, moest dat nog vrij snel gebeuren ook.

Naar het reisbureau is nooit als optie gepasseerd. Ik zoek een winkel bij het product dat ik wil, niet een product dat toevallig in de schappen staat van de winkel die ik bezoek.

Onze eerste stap was Booking.com, een site die je kunt zien als de Funda van de hotelbranche: alle hotels met online aanbiedingen, makkelijk doorzoekbaar, makkelijk te vergelijken. Eerdere bezoekers van een hotel kunnen hun ervaringen delen, zodat je ook weet wat je neemt. En zit er iets goeds tussen, dan kan je meteen boeken. Extreem handig. Wat Booking.com vooral doet, is het totaal transparant maken van de bestaande markt.

Alleen, voor een gezin van twee volwassenen, en vier pubers, is het resultaat van al die transparantie toch niet zo mooi. We weten nu, heel transparant, zeker dat we een vermogen moeten betalen voor een bedenkelijk hotel, willen wij naar Parijs kunnen.

Booking.com heeft niets nieuws toegevoegd aan het aanbod, maar heeft de markt zelf beter laten functioneren. Economische theorie leert dat dat tot verlaging van de prijzen geleid moet hebben, maar toch blijft het een beetje de oude wereld met een nieuw jasje.

Onze volgende stap was AirBNB. In dit concept wordt niet geprobeerd de bestaande aanbieders van hospitality beter en transparanter naar de markt te brengen, maar wordt een totaal nieuwe markt gevonden. Wat AirBNB doet is particulieren de kans geven hun eigen woning, of kamer, aan te bieden in een strikt gecontroleerde omgeving. AirBNB kent zowel haar aanbieders als haar klanten vóór een transactie tot stand komt. Hierdoor kan je met minimaal hetzelfde vertrouwen als waarmee je een hotelkamer boekt, een appartement van een particulier huren.

En wat levert deze nieuwe markt voor hospitality nu op? Een enorm aanbod in Parijs, ook voor een groot gezin als het onze, tegen absolute spotprijzen en met een kwaliteit die de betere hotels ver overtreft. Voor het idee: we bleven met zes mensen, drie nachten, op 20 meter van het Gare de l'Est, voor 700 euro. Een beter appartement dan wat ik ooit bij een Hilton of een Bilderberg gezien heb.

Wat is de kern van mijn ervaring, wat mij betreft?

Je kunt een markt een enorme dreun geven door transparantie toe te voegen, en 'social media' waarbij klanten elkaar vertellen over de kwaliteit van een aanbieder. Dankzij (mobiel) internet zijn hier revoluties mogelijk.

Maar je kunt een totaal nieuwe markt opstarten, als antwoord op een al bestaande vraag, door persoonlijkheid, vertrouwen, 'community-denken' toe te voegen en uiterst strak je markt te bewaken. Dan heb je geen revolutie meer, maar een echte paradigma-shift.

Misschien iets voor accountants?

De NBA zou de Bookings.com of Funda.nl voor het beroep kunnen worden, als ze zou willen. Maar wie zou de AirBNB voor het beroep kunnen en willen zijn?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen di CCO CISA is Senior manager Risk & Compliance bij Baker Tilly. Hij schrijft op persoonlijke titel. Hij is lid van de Commissie Financiƫle verslaggeving & Accountancy van de AFM en lid van de signaleringsraad van de NBA. Daarnaast is hij diaken van het bisdom 's-Hertogenbosch.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.