Serie

Pieter op zoek naar vernieuwing (2): Barrières bij data-analyse

"Dus jij bent een groot data-analyse fan?" Een onderzoekende blik, vleugje twijfel. "Ik ben dat wel geworden."

Pieter de Kok

Een stevige handdruk volgt. Nou welkom dan in SugarCity.

We ploffen neer in onze trainingsruimte die nog geen trainingsruimte is. Help mijn Accountant is een Klusser. Dat soort werk.

Het begint meestal met een mailtje, nu ook: 'Hé Pieter, één van onze topmaster new hires heeft net een prachtige scriptie over Data Analytics afgerond aan de VU. Ben erg benieuwd wat je ervan vindt en wellicht leidt een kennismaking met hem en bespreking van de resultaten, tot interessante inzichten.'

'Mag hij binnenkort eens op de thee komen?'

Soms zeg ik ja, soms zeg ik nee. Ik heb menig scriptie over 'data-analyse in de assurancepraktijk’ voorbij zien komen afgelopen jaren. Vaak gaat het over de 'hoe?’-vraag. Gevolgd door pagina's schema’s, valkuilen, best practises, meestal op basis van interviews met de kleine inner circle die daadwerkelijk met data-analyse bezig is.

Foto Pieter de Kok

De boodschap is vaak hetzelfde, uiteraard bevestigd door dezelfde inner circle; het is allemaal geweldig, ons hele kantoor is data driven.

Sure. Deze keer had ik voorgevoel dat het een ander gesprek zou worden.

The Acceptance and Adoption of Data Analytics by External Auditors, is de titel van de scriptie. Een zwaar big four-interview gehalte, met onder de geïnterviewde collega’s een flink aantal uit de populatie van het sponsorkantoor. Voor de uitkomsten verder niet relevant, is mijn overtuiging.

Vrij snel stuur ik het gesprek richting die ene prangende vraag: maar wordt data-analyse nu écht toegepast en wat zijn dan de barrières? In mijn vraag zat het antwoord al deels opgesloten.

23 barrières passeerden de revue, onderverdeeld in 9 categorieën. Een déjà vu met mijn Top 10 Excuses was onvermijdbaar.

Gebrek aan 'awareness’, 'investeringsangst’, 'accepteert de cliënt deze aanpak’, 'data ontsluiten uitdagingen’, 'implementeren van een data-driven aanpak kantoorbreed’, 'samenwerking in het team’ 'past data-analyse in kantooraanpak en NV COS?’, 'wat zeggen de toetsers en toezichthouders?’ en last but not least 'waar zijn de succesverhalen?'.

De scriptie is van een zeer hoog niveau. Niet eerder is denk ik zo feilloos gedocumenteerd wat de weerstanden van (volledige) integratie van data-analyse in de praktijk zijn. Het eerlijke verhaal. Juist door deze heldere analyse ligt er nu ruimte om deze barrières te overwinnen, te slechten in nieuwe opleidingen en bestaande interne kantooropleidingen en om aan de slag te gaan.

Ik weet zeker dat Frank Bieger binnen zijn kantoor nu een prachtige rol kan pakken om zijn collega's mee te nemen en te bouwen aan de succesverhalen.

» Download de scriptie hier

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.