Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Discussie ColumnEen accountant in een Ferrari, kan dat?
Op social media plaatste ik recent een bericht dat nogal wat stof deed opwaaien. Ik was namelijk benieuwd naar ieders mening over het onderwerp 'accountants en auto's'. Nou, dat heb ik geweten. Het bericht had een bereik van ruim 85.000 kijkers. En ik kreeg meer dan duizend reacties binnen via de verschillende platforms.
Aanleiding voor dit bericht was dat ik een tijdje geleden ook een berichtje plaatste, waarin ik bij een mooie rode Ferrari 812 stond. Gewoon als leuke foto, zonder bijbedoelingen. Daarop kreeg ik onder andere de volgende reactie: "Als je boekhouder zo'n auto rijdt, weet je dat je even verder moet kijken." Waar dan weer door iemand anders op werd gereageerd: "Of die weet hoe je zo weinig mogelijk belastinggeld wegbrengt."
Reden voor mij om dit eens wat breder uit te vragen. Hoe denkt men hierover? Kun je als accountant in een dure auto voor komen rijden bij de klant?
De auto en de factuur
Alhoewel de overgrote meerderheid geen enkel probleem had met een accountant in een dure auto, waren er ook reacties van mensen die een verband zagen tussen de auto die werd gereden en de factuur die ze ontvingen. Een enkeling zou de fee en het uurtarief ter sprake brengen bij de eerstvolgende bespreking met de accountant. Omdat men toch het gevoel had als klant voor die dure auto te hebben betaald.
Eén persoon zou zelfs per direct de samenwerking stopzetten. Niet zozeer vanwege de prijs van de auto, maar vanwege de hoge CO2-uitstoot ervan. Er kwamen ook wat vermakelijke anekdotes uit het verleden voorbij. Accountants die bijvoorbeeld een peperdure Mercedes hadden, maar toch maar in een Opel naar de klant gingen.
'Geniet ervan'
De overgrote meerderheid echter, zo'n 85 procent op basis van een poll die ik had uitgezet, vond het geen enkel probleem als hun accountant in zo'n auto aan kwam rijden. De algehele consensus onder deze voorstanders was dat je er hard voor hebt gewerkt en dat je zelf mag beslissen waaraan je je geld uitgeeft. Dat je je vooral niet moet laten beïnvloeden door wat 'men' ervan denkt en je eigen ding moet kunnen doen. "Geniet er lekker van", was dan ook het algemene devies.
Ik behoor zelf ook tot deze laatste groep. Geef je geld uit waaraan je dat wilt uitgeven. Een auto kan voor iemand een hobby zijn en iedereen mag wat mij betreft doen wat hij/ zij wil. Bovendien: Een auto kan ook een vorm van expressie zijn. Net zoals met kleding bijvoorbeeld.
Hoe saai zou de wereld er ook uitzien als iedereen in dezelfde witte Tesla rijdt? Of als alle accountants in hetzelfde grijze pak naar de klant gaan?
Tenslotte denk ik dat een dergelijke auto een mooie ijsbreker is. De een heeft er niets mee, maar er zijn ook genoeg mensen die het wel interessant vinden. En dan heb je een mooi startpunt voor een leuk gesprek.
Effect
Ik zou hierbij nog wel een kleine kanttekening willen maken: Ben je wel bewust van het effect dat je hebt op je omgeving. Je kunt niet verwachten in zo’n auto te rijden zonder dat mensen er iets van zeggen. Nu zal het merendeel mogelijk positief zijn, maar calculeer wel in dat er ook mensen zijn die hier minder positief tegenover staan.
Maar om aan te sluiten bij de meerderheid in deze discussie: Laat je niet weerhouden als je, ook als accountant, in zo'n auto wilt rijden. Geniet ervan. Je hebt er hard voor gewerkt.
Wat vindt u van deze column?
ReageerGerelateerd
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...
Deelmobiliteit rukt op, ook bij accountantskantoren
Ruim tachtig procent van de ondernemers wil van het bezit van vervoersmiddelen af en stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren...