Nieuws

Omzet Ernst & Young ruim 653 miljoen

Ernst & Young in Nederland, inclusief Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen, realiseerde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 juni 2011, een omzet van 653,1 miljoen euro. Dit is een daling van 2,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en is de resultante van een hoger volume aan uren tegen een gemiddeld lager uurtarief.

Pieter Jongstra, managing partner van Ernst & Young in Nederland: "Wij zijn tevreden met dit resultaat. Ondanks dat economisch herstel achterbleef, hebben we in deze volatiele markt onze omzet nagenoeg gehandhaafd. Voor 2011/2012 is het niet eenvoudig voorspellingen te doen in het huidige economische klimaat." 

De operationele kosten zijn in het afgelopen boekjaar per saldo licht gedaald (-0,2 procent). De kosten die samenhangen met investeringen in de kwaliteit van de dienstverlening lieten een stijging zien. Daartegenover stonden lagere kosten door verdere efficiencyverbeteringen. 

Omdat de kostenstijgingen niet volledig konden worden doorberekend stond de brutomarge onder druk. Als gevolg hiervan daalde het operationele resultaat met 8,0 procent tot 148,5 miljoen euro en de gerealiseerde winst kwam uit op 128,1 miljoen euro (2009/2010: 142,1 miljoen euro). 

Deze resultaten staan in het jaarverslag van Ernst & Young dat vandaag verschijnt. Gelijktijdig publiceert Ernst & Young ook haar eerste corporate responsibility-verslag en het transparantieverslag.
De omzet van de accountantspraktijk daalde met 5,1 naar 293,1 miljoen euro. Ernst & Young wijt dit aan de achterblijvende economische ontwikkeling en scherpe concurrentie op het gebied van jaarrekeningcontroles. De omzet van de belastingpraktijk, inclusief de strategische alliantie met Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen (HVG), groeide met 0,3 procent tot 232,1 miljoen euro. 

Bij Advisory waren de effecten van de crisis volgens het kantoor het meest voelbaar. Hier daalde de omzet met 8,5 procent tot 75,3 miljoen euro als gevolg van forse concurrentie in de markt. Met name het aantal opdrachten van de overheid daalde. 

De transactiepraktijk van Ernst & Young Nederland realiseerde met 33,4 miljoen een omzetgroei van 13,3 procent. 

De strategie van Ernst & Young in Nederland is gericht op het bereiken van marktleiderschap in 2013. Pieter Jongstra: "We meten marktleiderschap op basis van vier factoren: merk, omzet, relaties en reputatie. Uit een onafhankelijk onderzoek onder de cfo's en ceo's van grotere ondernemingen blijkt dat zij ons zien als de meest aantrekkelijke organisatie en als ze organisatie die ze het meeste gunnen. Ook in andere onderzoeken scoren wij als nummer één op ons vakgebied. Wij hebben het afgelopen jaar een stevige stap voorwaarts gezet."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.