'Beoordelingsgesprekken zijn niet eerlijk'
Beoordelingsgesprekken hebben vrij weinig te maken met hoe werknemers presteren. Vooral uiterlijk, geslacht en accent blijken zeer bepalend te zijn bij de beoordeling.
Dat blijkt uit een zevenjarig onderzoek van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar Nu.nl over bericht. "Een beoordelingsgesprek is niet eerlijk. De vijfpuntsschaal wordt massaal gebruikt, waarbij werknemers een cijfer tussen de 1 en de 5 krijgen. Soms wordt de ABCDE-methode gebruikt: in ieder geval krijg je een cijfer dat gebaseerd is op factoren die niets met je werk te maken hebben", aldus Wawoe.
Volgens Wawoe zorgt "de menselijke natuur" ervoor dat een neutrale beoordeling niet mogelijk is. Vrouwen worden consequent lager beoordeeld dan mannen en daardoor ook lager beloond. Vooral agressieve en onvriendelijke mannen blijken meer te verdienen. Mensen zonder regionaal accent, autochtonen, aantrekkelijke mensen en lange mensen worden ook beter beoordeeld. Hoe dunner vrouwen zijn, hoe meer ze verdienen en mannen met een gewicht van rond de 94 kilo verdienen het meest. De gesprekken kosten volgens Wawoe 1 miljard euro per jaar. "Miljoenen uren zitten er in die gesprekken die compleet nutteloos zijn."
Wawoe betoogt dat het beter zou zijn om onszelf te laten coachen door vakgenoten, "door professionals die ons werk bekijken en feedback geven. Professionele reflectie van iemand die ervaren is. We moeten met elkaar praten zodra dat relevant is, en niet alles bewaren voor een moment in december." Macht zou ook vaak een rol spelen bij de gesprekken: "Een manager mag één keer per jaar cijfers uitdelen en dat wil hij zich niet zomaar laten ontzeggen. Hij is één keer per jaar Sinterklaas, en bepaalt wie er de roe krijgt en wie de cadeaus."
Gerelateerd
DNB: Loonstijging werkte maar beperkt door naar prijzen
De kans op de gevreesde loon-prijsspiraal lijkt geweken. De tot nu toe gestegen lonen werkten slechts in beperkte mate door in de prijzen van bedrijven.
Werkgever zet in strijd tegen krapte vooral in op behoud personeel
De meeste bedrijven zetten in op het behouden van zoveel mogelijk medewerkers in de strijd tegen de krapte op de arbeidsmarkt. Ze doen dit bijvoorbeeld door betere...
Bijna helft werkenden redt doorwerken tot pensioen niet
Bijna de helft van de werkenden (45 procent) redt het niet om tot de pensioenleeftijd door te werken. Door 66 procent wordt het onmogelijk geacht als er moet worden...
Meeste werknemers verzwijgen financiële problemen voor de baas
Veruit de meeste werkgevers zijn niet op de hoogte van de financiële problemen van hun personeel. De meesten van hen, zeven op de tien, geven aan geen behoefte te...
CPB pleit voor overheidsingrijpen om arbeidskrapte op te lossen
De overheid moet een rem zetten op eigen uitgaven en scherpe keuzes maken in het aanpakken van de krapte op de arbeidsmarkt.