Nieuws

BOVAG: haal subsidie elektrische auto's nu naar voren

Het kabinet moet subsidiegelden voor elektrische auto's naar voren halen, wil branchevereniging BOVAG. Het aandeel elektrische auto's groeit ondertussen flink.

Al na één dag was de subsidiepot voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto's voor 2021 op, terwijl er tot 2025 geld vrijgemaakt is. "Er is een systeem bedacht om het geld te spreiden, maar dat blijkt niet te werken", aldus de branchevereniging.

Per 4 januari 2021 was er van de oorspronkelijke 14,4 miljoen euro die voor dit jaar was bestemd, nog maar 1,1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor nieuwe elektrische voertuigen (EV's). Er was namelijk al 13,3 miljoen euro naar 2020 overgeheveld en toegewezen, waardoor er voor dit jaar maar een klein deel overbleef. Per auto is 4000 euro subsidie beschikbaar. Het overgebleven bedrag was goed voor omgerekend 275 nieuwe elektrische auto's. Dat bedrag was na een dag al op. "Dat betekent dat iedereen achter het net vist of tot 1 januari 2022 moet wachten", aldus BOVAG-woordvoerder Ton Huyskens.

Klimaatdoelstellingen

De totale subsidiepot, die tot en met 2025 loopt, telt 252 miljoen euro. De subsidiebedragen lopen daarnaast steeds verder op. In 2024 is bijna 40 miljoen beschikbaar voor nieuwe EV's. Maar volgens de BOVAG is er nu behoefte aan en vraag naar elektrische auto's en is de subsidie nodig om de consument over de streep te trekken. Ook moet het kabinet voldoen aan klimaatdoelstellingen, meent de vereniging.

"De gedachte achter de regeling moet zijn: mensen die nu in de markt zijn voor een nieuwe auto, maar worden tegengehouden door de aanschafprijs, krijgen dankzij de subsidie een zetje en kunnen zo wennen aan elektrisch rijden", meent Huyskens. Daarnaast neemt de komende jaren het aanbod toe en zullen de prijzen van nieuwe elektrische auto's dalen, dus dan is er minder stimulans nodig, zo verwacht de belangenvereniging.

De Bovag stelt telkens nul op het rekest te krijgen van het ministerie van Economische Zaken. "Het ministerie zegt dat het nou eenmaal zo besloten is. Dit is gewoon jojo-beleid. Je houdt een worstje voor en trekt dat dan weer in. Het is te gek voor woorden dat een subsidieregeling die voor een compleet jaar bedoeld was op zou zijn, terwijl er nog geld op de plank ligt", aldus de woordvoerder. De branchevereniging zegt continu aan de bel te trekken. "Laten we hopen dat een nieuw kabinet er anders over denkt."

Meer elektrische auto's

Ondertussen groeit het aandeel elektrische auto's flink, blijkt uit de jongste cijfers van BOVAG en RDC. In het afgelopen jaar zijn er 73.057 elektrische personenauto’s geregistreerd, tegen 61.547 in 2019. Daarmee bedroeg het marktaandeel van EV’s meer dan twintig procent van de nieuw verkochte auto's in ons land.

In aanloop naar de hogere bijtelling vanaf 1 januari was er in december 2020 opnieuw een flinke run op elektrische auto's. Liefst 69 procent van alle nieuwe personenauto’s die maand was elektrisch, in totaal bijna dertigduizend stuks. Leasemaatschappijen registreerden over heel 2020 bijna 33.000 elektrische personenauto’s. Ook private lease is populair bij elektrische auto's (circa 9.500 stuks). Ruim 7.500 elektrische auto’s werden op naam van een particulier geregistreerd.

De nieuwe Volkswagen ID.3 deed het van de elektrische modellen het beste. Hoewel die auto pas sinds dit najaar leverbaar is, slaagde VW erin om ruim tienduizend exemplaren in Nederland af te leveren. De top 3 van elektrische auto's werd in 2020 verder gevormd door de Tesla Model 3 en de Hyundai Kona.  

Bron: ANP/BOVAG

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.