Nieuws

ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen

De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent).

Dat meldt de ANWB na onderzoek. De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet privé kunnen laden zijn de voornaamste drempels. "Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer", stelt de ANWB vast.

Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto's, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto's nog te prijzig. Volgens de ANWB vindt 71 procent van de Nederlanders elektrische auto's te duur. "Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot."

Binnen Europa is Nederland nog wel een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het aandeel elektrische auto's in het Nederlandse wagenpark is 4,9 procent. Alleen Noorwegen (23 procent), Zweden (6 procent), IJsland (9 procent) en Denemarken (5,8 procent) doen het beter.

Belastingen

De ANWB zegt veel vragen te krijgen over de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. Nu zijn deze auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. Omdat elektrische auto's extra zwaar zijn door hun accupakket, kan de motorrijtuigenbelasting een flinke kostenpost worden voor eigenaren van elektrische auto's.

Ook onvoldoende rijbereik en de angst om stil te komen staan met een lege accu, is een reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden. Oudere generatie EV’s hebben vaak maar een beperkte actieradius. Een gebrek aan publieke laadpalen wordt eveneens genoemd als drempel, aldus de ANWB.

Het demissionair kabinet heeft in de Voorjaarsnota een plan opgenomen voor korting op de motorrijtuigenbelasting van EV's tot 2031, maar dat moet nog door de Tweede Kamer. Tegelijk wil het kabinet de aanschafsubsidie op tweedehands EV's al schrappen vanaf 2025, jaren eerder dan oorspronkelijk gedacht.

Niet naar het buitenland

Om te voorkomen dat grote aantallen tweedehands elektrische auto's naar het buitenland verdwijnen, moet de overheid consistent zijn in het aanmoedigen van elektrisch vervoer, aldus Naïma Kassem van energie-adviesbureau Windkracht 5. "Nu is er voor consumenten te veel onduidelijkheid over subsidies, belastingvoordeel en de laadinfrastructuur."

Volgens Kassem is omschakelen naar elektrisch vervoer hard nodig voor een succesvolle energietransitie. "Maar het gat tussen het streven naar duurzame mobiliteit en de daadwerkelijke adoptie ervan is nu te groot. Tegelijkertijd staan Nederlandse havens vol met buitenlandse elektrische auto's die niet verkocht raken." Onder meer het FD schreef daar recent over.

"Terwijl andere landen elektrisch rijden stimuleren, is het voor Nederlandse consumenten niet duidelijk of zij vanaf volgend jaar bijtelling en wegenbelasting moeten gaan betalen", stelt Kassem. "Dat maakt overstappen op elektrisch onaantrekkelijk."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.