Nederlandse verzekeraars 'financieel stabiel ondanks dalende winsten'
In 2022 zagen de grootste Nederlandse verzekeraars hun winsten dalen, voornamelijk door een sterke afname van het beleggingsinkomen. Ondanks de grootste daling in vijf jaar zijn de verzekeraars financieel gezond, stelt KPMG in een rapport.
De ontwikkelingen in de laatste jaren, zoals corona, de oorlog in de Oekraïne en de hoge inflatie hadden een grote impact op de inkomsten en uitgaven van de vijf grootste Nederlandse verzekeraars: Achmea, ASR, Aegon, Athora en Nationale-Nederlanden. Dat blijkt uit het State of the Insurers-rapport van KPMG.
De kosten voor de Nederlandse verzekeraars fluctueren door factoren als corona, extreme weersomstandigheden, inflatie en stijgende rentetarieven. Schadeverzekeraars kregen te maken met meer claims als gevolg van een toename in verkeersongevallen en stormschade, terwijl zorgverzekeraars hogere claims hadden door het inhalen van uitgestelde zorg.
In 2022 stegen de operationele kosten als gevolg van personeelskosten en investeringen in digitalisering. De winstgevendheid nam verder af door tegenvallende beleggingsresultaten en krimpende portefeuilles van levensverzekeringen. Om toekomstige winstgevendheid te waarborgen, zullen verzekeraars volgens KPMG aandacht moeten blijven besteden aan het zoeken naar oplossingen voor marktvolatiliteit, inflatie en stijgende schadeclaims.
ESG en AI
Kansen zijn er ook, stelt het KPMG-rapport. Verzekeringsmaatschappijen kunnen proactief inspelen op komende ESG-regelgeving en duurzaamheidsrapportage integreren in hun activiteiten. Het omarmen van ESG-praktijken helpt niet alleen om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar biedt ook kansen voor operationele efficiëntie en bedrijfsgroei.
Daarnaast spelen kunstmatige intelligentie (AI) en embedded insurance (de integratie van producten en diensten in de klantervaring) een cruciale rol in het versnellen van de digitale transformatie van de verzekeringssector. Verzekeraars kunnen AI-technologieën zoals ChatGPT inzetten om taken te automatiseren, nauwkeurigheid te verbeteren en klantinteracties te optimaliseren.
De financiële impact van deze ontwikkelingen kan aanzienlijk zijn voor verzekeraars die dit soort tools implementeren, meent KPMG. Het is wel belangrijk om potentiële risico's en privacyproblemen bij de implementatie van AI aan te pakken.
Gerelateerd
Rapport: 100 miljard aan verzekerde schade door natuurrampen
Natuurrampen hebben dit jaar naar schatting voor 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) aan verzekerde schade veroorzaakt. Dat is minder dan vorig jaar, maar...
Massaclaim van 240 miljoen euro tegen verzekeraar Achmea
Een groep consumenten daagt verzekeraar Achmea voor de rechter, in een massaclaim rond risicovolle hypotheken van dochteronderneming Staalbankiers. De ruim vierhonderd...
Toezichthouder kritisch over oplossing voor miljoenenfraude verzekeraar op Antillen
Ennia, de grootste verzekeraar van de Caraïben, moet door fraude een gat van zeshonderd miljoen euro dichten. Zonder Nederlandse hulp worden de pensioenen op de...
AFM: consument klaagt vaker over zijn verzekeraar
Consumenten hebben de afgelopen jaren steeds vaker geklaagd over hun verzekeraars, met name over de schadeafhandeling en uitkering.
Verzekeraar Aegon komt onder toezicht Bermuda te staan
Aegon verhuist zijn juridische zetel van Nederland naar Bermuda. Daarmee wordt de Bermudaanse toezichthouder de hoofdverantwoordelijke voor de controle van de verzekeraar....