Ruim één miljard besteed bij koffie- en lunchketens
Nederlanders hebben het afgelopen jaar 1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens in eigen land. De gemiddelde besteding per bezoek is vijftien euro.
Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen, blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens. Onderzoeker Multiscope vergelijkt hierin de grootste koffie- en lunchketens in Nederland, op basis van veertien prestatie-indicatoren.
Nederlanders spenderen gemiddeld vijftien euro per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op € 1,1 miljard.
Lunchrooms
Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt. De doorsnee besteding bij de ketens Anne&Max (€ 28) en Brownies&downieS (€ 28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van € 24.
Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie; geen verrassende conclusie. Het aantal koffiezaken en lunchrooms is in de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. Gevestigde ketens breiden uit en nieuwe formules zijn in opkomst.
Gerelateerd
Meer omzet voor horeca in eerste jaar zonder coronamaatregelen
De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege...
'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.
Nederlanders drinken steeds meer champagne
Nederlanders drinken steeds meer champagne. De verkoop ligt inmiddels dertig procent hoger dan voor corona. Dat meldt de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN),...
Van der Valk krijgt ongelijk in zaak om TVL-steun hotels
Hotelketen Van der Valk heeft geen recht op meer coronasteun in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. De keten telt als één bedrijf bij de toekenning van...
Nederlanders aten voor ruim twee miljard euro bij restaurantketens
De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar bijna zeven miljoen bezoekers. Die gaven samen in totaal € 2,2 miljard uit bij deze ketens. Qua...