Hoe commercieel is integrated reporting?
Integrated reporting is het sluitstuk van een proces dat begint met 'integrated thinking': strategische besluitvorming over het bedrijfsmodel, waarbij rekening wordt gehouden met duurzaamheidscriteria en waarbij de dialoog met de verschillende stakeholders centraal staat.
Raden van bestuur van Nederlandse bedrijven zijn al jaren bezig met het onderwerp, ook al is het wellicht niet als zodanig gelabeld. Omdat de klanten het vragen, omdat de medewerkers het verwachten en omdat het nieuwe business genereert. People, planet, profit - drie vliegen in een klap.
Externe assurance bij integrated reporting komt pas helemaal achteraan in de value chain en zou niet het eerste moeten zijn als je aan integrated reporting denkt. integrated reporting is nu een activiteit binnen het bedrijfsleven, waar vooral accountants in business, controllers en sustainability officers bij betrokken zijn (zie het pilotproject van de International Integrated Reporting Council (IIRC).
Het is ook nog de vraag in hoeverre de bedrijven er behoefte aan hebben om assurance te krijgen en of het uiteindelijk onderdeel wordt van een rapportage-standaard of een controlestandaard. Tot nog toe zijn bedrijven sceptisch, ze willen geen nieuw IFRS-achtig project.
IIRC zei daarover afgelopen september het volgende: "To prevent the risk of mandatory regulation, we aim to keep the framework high level. IIRC strives to give best practice guidance. In 2014 we will start to look at assurance, if demand from the market is there. What are the issues for providing credibility is for us more important than the question if assurance is needed".
IFAC zei in oktober het volgende: "Integrated reporting is a user led initiative, not regulator led. Investors are critical on corporate reporting and a response is necessary. It will require assurance and is now on the radar screen of IAASB."
De vraag is of je de accountantskantoren commercialiteit mag verwijten. De markt is een belangrijke drijfveer voor innovatie en ontwikkeling en als er vraag naar assurance is, dan moeten ze voorbereid zijn. Commercieel of niet, ze zullen worden beoordeeld op hun inhoud.
Kantoren moeten zich wel altijd afvragen hoe groot hun bijdrage aan het maatschappelijk verkeer is. Als er behoefte is aan een dienst of een product op terrein van integrated reporting, dan zal kwaliteit moeten worden geboden en zal het product redelijk geprijsd moeten zijn. Dat kan soms beter.
Uiteindelijk is invoering van integrated reporting een eerste verantwoordelijkheid van bedrijven zelf. En het bedrijfsleven is zeker wel in staat om - te zijner tijd - zelf een goede afweging te maken.
Gerelateerd
Wanneer het genoeg is
Wat doe je als accountant, als een onderneming weigert om beleid, actieplannen en doelstellingen rondom ESG op te stellen?
Tijd dringt voor implementatie CSRD bij grote bedrijven
De tijd begint te dringen voor grote ondernemingen die aan de CSRD moeten voldoen. Zij moeten namelijk begin 2025 kunnen meten en rapporteren. "Wij zien dat lang...
Veel kritiek op duurzaamheidsbeleid bij aandeelhoudersvergadering Unilever
Aandeelhouders hebben veel kritiek geuit op de duurzaamheidsambities van Unilever, terwijl het bedrijf zich graag laat voorstaan op zijn maatschappelijke engagement....
Het is de kunst om te durven
Het werk van een accountant is meer dan het afvinken van lijstjes, ook als het gaat om duurzaamheidsverslaggeving.
Begin zo snel mogelijk met assurance bij duurzaamheidsrapportages
De NBA adviseert accountants om, vooruitlopend op Nederlandse en Europese wetgeving, zo spoedig mogelijk te starten met assurancewerkzaamheden bij duurzaamheidsrapportering....