Wvttk

One button

Wat Verder Ter Tafel Komt: Nart Wielaard schrijft voor Accountant.nl een serie bijdragen over innovatie. Deel 6: over de toekomst ontdekken.

Nart Wielaard

Elke ondernemer die ook op termijn succesvol wilt zijn moet tijd en energie stoppen in nieuwe ontwikkelingen. De toekomst onderzoeken. Want in anticiperen op wat er voorbij de volgende bocht ligt schuilt de grootste bron van waardecreatie.

Natuurlijk is dat niet eenvoudig, want de toekomst voorspellen is simpelweg onmogelijk. Maar dat neemt niet weg dat je het op zijn minst moet proberen. Er is echter iets merkwaardigs aan de hand, zo betoogt de Belgische schrijver-adviseur Peter Hinssen - bekend van onder meer het boek 'Digitaal is het nieuwe normaal'. In een recente presentatie tijdens een evenement van Microsoft legde hij het uit met een eenvoudig model, wat hij zelf schertsend het domste model ter wereld noemt. Op de y-as tekende hij de investering van tijd, aandacht, budget en talent. Op de x-as drie tijdseenheden: vandaag, morgen en overmorgen. En dan komt het. Volgens Hinssen zeggen bedrijven dat ze zeventig procent investeren in vandaag, twintig procent in morgen en maar tien procent in overmorgen.

'Zeventig procent van de bedrijven investeren in vandaag, twintig procent in morgen en maar tien procent in overmorgen.'

Dat is op zich al niet zoveel, want dan investeren ze maar tien procent in de grootste bron van waardecreatie. In werkelijkheid is het echter nog veel erger, want bedrijven overschatten hun investering in overmorgen. Hinssen: "In werkelijkheid zijn veel bedrijven nauwelijks bezig met fundamentele vragen over wat er overmorgen op hen afkomt. En toen ik dit model onlangs aan een ceo presenteerde, vertelde hij me dat er een denkfout in mijn model zit. Waarom? Ik was volgens hem vergeten om de investering in gisteren mee te nemen. Terwijl deze shit of yesterday - de SOY - in veel organisaties juist de meeste energie vergt."

Het goede nieuws is volgens Hinssen dat het wel degelijk ook anders kan. Succesvol inspelen op (de technologie van) overmorgen vergt echter eerst en vooral een andere manier van organiseren.

'Mensen moeten de ruimte krijgen om ermee bezig te zijn en niet worden gehinderd door hun baas als chief idea killer.'

Mensen moeten de ruimte krijgen om ermee bezig te zijn en niet worden gehinderd door hun baas als chief idea killer. Hij maakt hierbij de vergelijking tussen een plantage en een regenwoud. Veel bedrijven werken nu als plantages: strak, gepland, voorspelbaar. Maar ze moeten eigenlijk in staat zijn om in de dynamische en gevaarlijke omgeving van een regenwoud te overleven. Zeker nu we leven in een tijd van grote veranderingen.

Een mooie metafoor om eens tegen de eigen organisatie aan te kijken. De vraag is en blijft natuurlijk wel wat er dan precies voorbij de volgende bocht is aan relevante ontwikkelingen. Een daarvan is volgens hem de opkomst naar ultiem gebruiksgemak. Convencience is the new loyalty, zo stelt hij het simpel. Om dat te onderstrepen vraagt hij de zaal wie van hen wel eens gebruikmaakt van Booking.com. Vrijwel alle handjes gaan omhoog. Dan vraagt hij wie er een emotionele band heeft met het merk. Vrijwel niemand. Zijn punt: het bedrijf is heel succesvol en dat heeft alles te maken met het gebruiksgemak van de interface.

Hij schetst dan ook dat we steeds meer verwachten dat we een 'one button' interface krijgen. En dat is een wereld van verschil met de ingewikkelde processen waarmee veel bedrijven hun klanten nog steeds afschrikken. De wat verdere toekomst is aan de 'no button' interface met algoritmen die voorspellen wanneer we iets nodig hebben en het ons uit handen nemen. Tot slot wijst hij bij dit gebruiksgemak ook nog op het begrip dominant design. Net zoals alle auto’s er in opzet hetzelfde uitzien (stuur, dashboard, vier wielen), zo ontstaat er ook een dominant design in de digitale omgeving. "Mensen spenderen gemiddeld vijftig minuten per dag op Facebook. Daarmee stelt Facebook ook het dominant design. U kunt dus maar beter in die slipstream meegaan."

'Gebruiksgemak dus. Alles moet zo simpel mogelijk.'

Gebruiksgemak dus. Alles moet zo simpel mogelijk. En zo logisch mogelijk. Kijk met dat uitgangspunt eens naar alle communicatie met uw klant en kijk hoe dat beter kan. Het is het minste wat u kunt doen om in elk geval op dat aspect met morgen en overmorgen bezig te zijn.

Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.