Wvttk

Op zoek naar John Davis

Wat Verder Ter Tafel Komt: Nart Wielaard schrijft voor Accountant.nl een serie bijdragen over innovatie. Deel 5: over het ontdekken van de juiste ideeën.

Nart Wielaard

John Davis is een held. Zo eentje die nooit beroemd zal worden, maar wel schijnbaar achteloos een groot probleem oploste. En misschien kan John Davis ook u helpen. Bij wijze van spreken dan.

Wat is er aan de hand? Op 24 maart 1989 strandt de Exxon Valdez voor de kust van Alaska en veroorzaakt daarmee een enorm ecologisch probleem. Veertig miljoen liter ruwe olie lekt uit het schip. Er komt een massale schoonmaakoperatie op gang, om de impact op flora en fauna zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

Een paar decennia later ligt er echter nog steeds een flinke rest aan ruwe olie op de bodem van de oceaan en doemt er een probleem op om de schoonmaakoperatie voort te zetten. Door de lage temperaturen (Alaska!) is deze olie niet vloeibaar en daarmee niet omhoog te pompen. Ingenieurs zoeken dan ook naarstig naar oplossingen, variërend van het inspuiten van heet water tot gecontroleerde nucleaire reacties (sic).

Prijsvraag

Ze komen er echter niet uit. Het Oil Spill Recovery Institute schrijft vervolgens een prijsvraag uit om op zoek te gaan naar een outside the box-oplossing. Dat blijkt achteraf een gouden greep, die leidt tot een kinderlijk eenvoudige oplossing die ook nog eens erg goedkoop is.

Een van de inzendingen kwam namelijk van John Davis, die wat ervaring in de betonindustrie had opgedaan en wist dat beton vooral in beweging moest blijven om vloeibaar te blijven. Door in de olie te gaan 'roeren' zou het spul vloeibaar genoeg worden om op te kunnen pompen en vanuit de betonindustrie wist hij met welke middelen hij de olie kon laten 'vibreren'. Hij had gelijk en daarmee werd voor 20.000 dollar - de prijs voor de winnende oplossing - een geweldig idee werkelijkheid en kon de schoonmaakoperatie doorgaan.

Davis zelf bleef er geweldig nuchter onder, getuige dit filmpje. "Problem solving is just what I do." Wat hij deed met het prijzengeld? Onder meer een tripje naar Alaska maken om met eigen ogen te zien hoe zijn idee uitpakte.

Waarom is dit voorbeeld relevant voor (innovatie door) accountants? Omdat het blootlegt dat de meeste technologie om problemen op te lossen of nieuwe ideeën te realiseren al bestaat. En dat het simpelweg een kwestie is van de juiste ideeën ontdekken.

'Alles is eigenlijk al uitgevonden, u hoeft het alleen maar aan elkaar te klikken.'

Klikken

Natuurlijk staat u niet voor de uitdaging om olie op te ruimen. U wilt bijvoorbeeld slimmer of efficiënter omgaan met data. Of daarmee nieuwe vormen van waarde creëren voor uw klanten.  En juist op dat gebied loopt John Davis overal rond, in overdrachtelijk zin dan. Alles is eigenlijk al uitgevonden, u hoeft het alleen maar aan elkaar te klikken.

Een prima analyse daarover is te vinden in het artikel A new way for entrepeneurs to think about IT in Harvard Business Review. Het verhaal schetst dat er drie manieren zijn om om te gaan met IT. De eerste groep ondernemers beschouwt IT als een noodzakelijk kwaad dat op orde moet zijn om je werk goed te doen. De tweede groep ziet IT als het product waarmee ze waarde creëren en bouwen dus zelf toepassingen ermee. Maar in de huidige tijd is er ook een derde weg: de doe-het-zelver die IT-middelen die al beschikbaar zijn aan elkaar klikt en daarmee verbindingen creëert met alle stakeholders. IT wordt immers steeds eenvoudiger en steeds goedkoper en aanbieders van divers pluimage - van Amazon cloudservices tot Accuweather weersvoorspellingen - zorgen dat u de benodigde stukken techniek als legoblokjes aan elkaar kunt klikken.

De conclusie kan dan ook niet anders zijn: John Davis is overal. En daarmee ligt de oplossing voor uw vraag waarschijnlijk ook al ergens op de plank. Misschien moet u alleen een prijsvraag uitschrijven om die oplossing op te sporen.

Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.