Mobiliteit

Deelmobiliteit rukt op, ook bij accountantskantoren

Ruim tachtig procent van de ondernemers wil van het bezit van vervoersmiddelen af en stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren bieden medewerkers inmiddels ruimere mogelijkheden aan op dit vlak.

Björn Remmerswaal

Uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk bleek recent dat meer dan acht op de tien ondernemers (82 procent) uiteindelijk verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dat is een behoorlijke toename sinds vorig jaar, toen 66 procent die verwachting uitsprak.

Foto: auto's in de file

'Deelautoaanbieders bevestigen de toenemende populariteit van het deelmodel bij ondernemers.'

Een kwart van de ondernemers die toe willen naar volledige deelmobiliteit ziet die verandering ook op korte termijn gebeuren, binnen drie tot vijf jaar. Het ANWB-onderzoek ging over alle vervoersmiddelen die organisaties gebruiken, zoals auto's, maar ook fietsen, scooters en bakfietsen.

"De enthousiaste reactie van ondernemers op de verwachting dat in de toekomst het delen van voertuigen zal toenemen, heeft ons best verrast", zegt Patrick van Weert, product manager bij ANWB Zakelijk. "Hoewel ondernemers traditioneel erg gehecht zijn aan hun eigen voertuig, openen zij hun ogen voor de mogelijkheden van gedeeld vervoer. Dit wordt mede gedreven door snel stijgende kosten van het bezitten van een auto of bestelbus, de parkeerproblemen en toenemende verkeersdruk in de binnensteden, wat hen stimuleert om alternatieve vervoerswijzen te overwegen."

Deelautoaanbieders bevestigen de toenemende populariteit van het deelmodel bij ondernemers. Op dit moment is volgens aanbieder MyWheels twintig procent van de ritten bestemd voor zakelijke doeleinden. MyWheels verwacht dat dit percentage hard blijft groeien.

Accountantskantoren

Het onderzoek van ANWB Zakelijk spitst zich vooral toe op ondernemers in het mkb, maar uit een rondgang blijkt dat deelmobiliteit ook aan populariteit wint bij de grote accountantskantoren. De meeste kantoren bieden medewerkers een mobiliteitsregeling aan, waarin deelvervoer een steeds prominentere rol speelt, vooral vanwege ambities op het gebied van duurzaamheid.

'We willen dat onze medewerkers bewuste keuzes maken en bijdragen aan een groenere wereld.'

Mazars zegt het gebruik van duurzaam vervoer te stimuleren en daarom sinds kort deelvervoeropties aan te bieden. "Naast openbaar vervoer bieden wij onze medewerkers de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende soorten deelvervoer, zoals een deelauto, fiets of scooter. Sinds 1 september 2023 hebben ze toegang tot deze opties. Ons mobiliteitsbeleid draait om flexibiliteit, keuzevrijheid, vitaliteit en duurzaamheid. We willen dat onze medewerkers bewuste keuzes maken en bijdragen aan een groenere wereld. Zo stimuleren we hen om milieuvriendelijk te reizen. Ook hebben alle medewerkers de mogelijkheid om te kiezen voor een leasefiets."

Mobiliteitspartner

Mazars en ook Deloitte laten weten daarvoor de mobiliteitskaart van Shuttel te gebruiken. "Met de Shuttelkaart kun je als medewerker van Deloitte voor zakelijk en woon-werkverkeer naast het OV ook gebruikmaken van de OV-fiets of een deelscooter. Voor zakelijk verkeer kun je via Shuttel ook gebruikmaken van een deelauto en worden er op de meeste Deloitte-kantoren ook e-bikes aangeboden", zegt Deloitte.

'Leasegerechtigden kunnen standaard al afzien van een leaseauto en opteren voor een mobiliteitsbudget.'

Het scheelt volgens Mazars een hoop papierwerk om met een mobiliteitspartner te werken. "Dankzij de samenwerking met een mobiliteitspartner hoeven we geen afzonderlijke overeenkomsten met deelvervoeraanbieders af te sluiten. Shuttel fungeert als een centraal platform, waar onze medewerkers kunnen kiezen uit verschillende aanbieders van deelvervoer. Dit stelt medewerkers in staat om flexibel en gemakkelijk het beste vervoer te kiezen."

De mobiliteitspartners bieden ook een ander voordeel: Vanaf 1 juli moeten alle ondernemingen met meer dan 40 miljoen euro omzet en meer dan honderd werknemers verplicht hun CO2-uitstoot registreren. Vooral mkb-bedrijven zien op tegen de administratieve druk die dat oplevert. Grote bedrijven, waaronder de grote accountantskantoren, zijn vaak al gewend om milieuprestaties bij te houden en hebben minder moeite met de maatregel.

'Vanaf 1 januari 2027 bieden we ook alleen nog maar emissieloze leaseauto's aan bij nieuwe bestellingen.'

Mobiliteitspartners zoals Shuttel noemen de registratieplicht als een van de redenen om te kiezen voor een externe partner voor mobiliteit, omdat automatisch alle uitstootgegevens van medewerkers worden geregistreerd en worden aangeleverd in een rapport.

EY gebruikt ook een dergelijke oplossing. "De vervoersmogelijkheden zijn te gebruiken via een app en een online omgeving. Inzet hiervan is om de CO2-voetafdruk van EY te verlagen tot nul", laat EY weten.

Ook bij PwC hebben medewerkers toegang tot een platform met verschillende mobiliteitsopties, waaronder deelmobiliteit en openbaar vervoer. "In de app kunnen medewerkers reizen plannen, boeken en registreren. PwC vergoedt de reizen voor zakelijke en woon-werk-doeleinden die via deze app worden gemaakt."

Flynth zegt in de loop van dit jaar eveneens met een externe partner opties voor deelvervoer te willen aanbieden. "Leasegerechtigden kunnen standaard al afzien van een leaseauto en opteren voor een mobiliteitsbudget. Binnen dat budget kunnen ze straks opteren voor dergelijke flexibele vervoersvormen."

Eigen beheer

Sommige kantoren bieden ook bij het kantoor zelf deelvervoer aan. PwC heeft op verschillende vestigingen (elektrische) fietsen in eigen beheer voor gebruik door medewerkers. "Via de app, waar onder andere deelmobiliteit kan worden geboekt, is het ook mogelijk een deelfiets of -scooter te boeken, om bijvoorbeeld van het station naar kantoor te reizen." Ook Deloitte zegt op "vrijwel alle kantoren" deelfietsen te hebben staan.

EY zegt het mobiliteitsbeleid elk halfjaar te evalueren. "Op basis daarvan ontstaan nieuwe inzichten en wensen. Zo gaan we in 2024 onderzoek doen naar de inzet van deelfietsen en taxidiensten als onderdeel van de mobiliteitsregeling."

Emissieloze auto

Ook bij Flynth is duurzaamheid een van de belangrijkste drijfveren om deelvervoer te stimuleren. Het kantoor noemt daarbij ook dat de leaseautokeuze in het nieuwe beleid wordt meegenomen: "We starten dit jaar met het faciliteren om de volgende stap te maken in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Vanaf 1 januari 2027 bieden we ook alleen nog maar emissieloze leaseauto's aan bij nieuwe bestellingen."

Ook Mazars stipt het uitfaseren van het fossiele wagenpark nog even aan: "We versnellen de verduurzaming van ons wagenpark. Medewerkers met een leaseauto die op fossiele brandstof rijdt, kunnen deze omruilen voor een elektrische of plug-in hybride auto."

Björn Remmerswaal is redacteur van Accountant.nl.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.