Accountants, we hebben een lekkende pijplijn!
Als je een kleintje krijgt, verandert je wereld. Niet alleen bij de geboorte van de eerste. De komst van een volgende zet je wereld opnieuw op z'n kop. Daar ga je dan, na een veel te korte nacht, met je luiertas, kolf of flesjes, draagdoeken of kinderwagen. Ineens ben je moeder of vader. Maar stiekem ben je ook een heuse professional, met carrièreplannen, doelen en ambities. Hoe gaat dat samen met de tropenjaren waarin je ineens bent beland?
Wendy Groot
Uit onderzoek blijkt dat jonge vaders in deze periode gemiddeld meer uren gaan werken. Deze mannen hebben de combinatie van werk en het ouderschap dus schijnbaar allemaal op orde. Jonge moeders leveren daarentegen vaak fors aan uren in. Ze kijken nog eens om zich heen in de omgeving waar zij werken, zien niet hoe ze de verwachtingen vanuit de organisatie moeten combineren met de zorg en kiezen eieren voor hun geld. Ze kiezen voor een andere, minder veeleisende functie, mogelijk zelfs bij een andere organisatie. De deur naar een ambitieuze carrière lijkt hiermee te sluiten. De pijplijn loopt langzaam leeg.
En vervolgens is het lastig voor vrouwen om terug te komen. Ook als zij dat dolgraag willen. Ze hebben immers een gat in hun ontwikkeling, die ene promotie gemist of 'ze zal wel niet meer willen'. Recent onderzoek van Yvette Taminiau en collega's over waarom vrouwelijke managers organisaties verlaten, laat zien dat wanneer zij moeder worden, ze vaak minder zichtbaar worden. Met name wanneer ze ook in deeltijd gaan werken. Deze verminderde zichtbaarheid heeft vervolgens negatieve gevolgen voor de carrière.
Ik neem de vrijheid om maar even namens alle jonge moeders te spreken. Het is heus niet zo dat jonge moeders geen ambities hebben, niet alles uit hun carrière willen halen en de top willen bereiken. Ook niet als zij ervoor kiezen om zich in de eerste jaren wat meer op hun kroost te richten. Maar zolang deze drukke periode in het leven van een jonge moeder samenvalt met beslissende momenten in haar carrière, creëren we met elkaar een situatie dat het afschalen van de ambities een definitieve beslissing is. Onnodig en ontzettend zonde.
En werkgevers? Die roepen in koor: We willen ze wel, die vrouwen aan de top, maar waar zijn ze gebleven? Dus dat lek moet dicht. En wat we daarvoor nodig hebben is autonomie en flexibiliteit. Organisaties moeten faciliteren dat jonge moeders, en natuurlijk jonge vaders, in deze belangrijke tijd andere keuzes kunnen maken.
Het vraagt om het bewustzijn dat carrières zich verschillend ontwikkelen en dat die ontwikkeling vaak niet lineair is. Geef de ruimte om in deze periode andere rollen op te pakken of het werk zodanig in te delen dat het beter bij de behoeften van dat moment past. Dat is geen nadeel, het kan juist verrijkend werken. Omarm die verrijking - luister, acteer, faciliteer en je zult zien dat die pijplijn minder gaat lekken.
En als we dan toch zo lekker bezig zijn, laten we ook meteen normaliseren dat jonge vaders vaker thuis zijn met hun kinderen. Ik spreek genoeg vaders die vertellen dat ze vaker thuis hadden willen zijn, maar het gevoel hadden dat dit niet zou worden geaccepteerd. Ook dat is natuurlijk eeuwig zonde.
In het kader van Internationale Vrouwendag 2022 organiseert de NBA van 7-11 maart een themaweek over Women Leadership.
Gerelateerd
Accountantstekort in VS loopt sterk op, bedrijven stellen cijfers uit
Er is een groeiend tekort aan accountants in de VS, waardoor veel bedrijven zich zelfs genoodzaakt zien de publicatie van hun jaarcijfers uit te stellen.
Personeelstekort in de accountancy: waarom robots niet werken
De 'robotaccountant' zal er meer en meer komen. Maar die heeft de mens net zo goed nodig als andersom.
Vier teams winnen finale NBA Impact Challenge
Vier teams van scholieren en studenten hebben de NBA Impact Challenge voor het schooljaar 2023-2024 gewonnen. Tijdens de live finale bij de NBA in Hoofddorp streden...
Rondgang arbeidsmarkt: Accountantsopleiding en beroep moeten veranderen
Accountantskantoren hebben al jaren moeite met het vinden van nieuwe accountants, omdat de aanwas bij de opleidingen daalt en te veel accountants de handdoek in...
Crowe Foederer start campagne met Louis van Gaal
Accountants- en adviesorganisatie Crowe Foederer start met een nieuwe wervingscampagne, waarin voetbalcoach Louis van Gaal de hoofdrol speelt.