PwC-onderzoek: Servicerobot kan krapte op arbeidsmarkt verminderen
In diverse sectoren kan het aantal vacatures potentieel met bijna dertig procent worden verminderd door de inzet van automatisering, inclusief servicerobots. Dat blijkt uit onderzoek van PwC.
Het onderzoek Robots@Work richt zich op de vraag of de inzet van automatisering en dan vooral van servicerobots de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan verlichten. Servicerobots zijn robots of apparatuur die taken uitvoeren buiten de industriële omgeving, in interactie met mensen in hun dagelijks leven of werk.
Het potentiële arbeidsbesparende effect van automatisering verschilt per bedrijfstak, meent PwC. Terwijl in de sector transport en opslag automatisering het aantal vacatures met meer dan vijftig procent kan verminderen, gaat het in het onderwijs om minder dan één op de tien banen. Daar laat de aard van het werk slechts beperkte automatisering toe.
Dat geldt ook voor de gezondheids- en welzijnssector: het aandeel van banen dat daar potentieel kan worden geautomatiseerd is relatief laag. Omdat in die sector het aantal openstaande vacatures naar verwachting zeer hoog blijft, draagt automatisering wel sterk bij aan een absolute vermindering van die vacatures.
Inzet servicerobots nog beperkt
Het PwC-onderzoek spreekt nadrukkelijk over ‘potentiële’ mogelijkheden van de inzet van servicerobots. De inzet hiervan blijft nog ver achter bij de inzet van robots in industriële omgevingen. Vergeleken met andere Europese landen zit Nederland onder het gemiddelde.
Verdergaande technologische ontwikkeling rondom bijvoorbeeld AI en 5G kan de inzet van servicerobots stimuleren. Ook de dalende kosten door de inzet van robots kunnen voor een toename van het gebruik zorgen.
Om het potentieel van servicerobots verder te ontsluiten zijn meer investeringen nodig, meent PwC. Bovendien moeten robots van verschillende merken en makers beter met elkaar kunnen communiceren, om ze op grotere schaal te kunnen inzetten. Ook is een regelgevend kader nodig, onder meer voor aansprakelijkheden; bijvoorbeeld als een robot zelfstandig taken uitvoert en daarbij fouten maakt.
Minder bedreigend?
Volgens arbeidsmarktspecialist Bastiaan Starink van PwC is de inzet van robots en andere technologie één van de mogelijke oplossingen voor de schaarste op de arbeidsmarkt. De toon over de inzet ervan is positiever dan vroeger. “In de samenleving is heel lang gepraat over robots als een bedreiging, in termen als ‘robots stelen onze banen’. De arbeidsmarkten in Europa zijn nu zo krap, dat er nu veel positiever naar wordt gekeken. Robots kunnen werk verlichten, verrijken en leuker maken.”
PwC’s hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen beaamt dat: “We hebben gemerkt dat de aanvankelijke vrees voor het verdringen van werk door technologie niet gegrond is. We zijn iets minder bang voor de gevaren en zien meer goede voorbeelden van hoe het heel goed kan werken.”
Uit recent onderzoek van GPT-lab OpenAI, Open Research en de universiteit van Pennsylvania bleek juist dat vooral beroepen zoals accountant, belastingadviseur, financieel analist, jurist en journalist zich zorgen moeten maken. Zulke hoogopgeleide professionals lopen meer risico dat nieuwe AI-toepassingen zoals ChatGPT hun werk zullen overnemen.
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
Hernieuwd CIO-stelsel moet digitalisering overheid helpen verbeteren
De ministerraad heeft ingestemd met de inwerkingtreding van het nieuwe Besluit CIO-stelsel Rijksdienst 2025, per 1 januari 2026. Het besluit moet bijdragen aan de...
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
