LinkedIn: meeste Nederlandse bedrijven hebben geen AI-beleid
De meeste Nederlandse bedrijven hebben geen beleid opgesteld voor hoe werknemers AI (kunstmatige intelligentie) kunnen gebruiken in hun dagelijks werk.
Dit meldt LinkedIn na onderzoek door Censuswide onder 29 duizend werknemers wereldwijd, onder wie 1530 Nederlanders.
Van de ondervraagde werknemers in Nederland geeft 62 procent aan dat hun werkplek geen richtlijnen of trainingsplannen heeft om AI in het dagelijks werk te integreren. Het gaat bijvoorbeeld om toepassingen als chatbot ChatGPT. Bijna een op de drie werknemers zegt dit soort tools te gebruiken op het werk of te experimenteren met kunstmatige intelligentie.
De behoefte om meer te leren over AI is er volgens LinkedIn wel degelijk. Bijna de helft van de ondervraagden wil meer leren over kunstmatige intelligentie. Zo'n drie op de tien ondervraagden laten weten zich zorgen te maken dat ze ontwikkelingen rond AI op hun werk niet bij kunnen houden.
LinkedIn zegt dat er een groot verschil is tussen het deel van de Nederlandse werknemers zonder AI-beleid op de werkvloer en het wereldwijde gemiddelde. Dat ligt op 46 procent.
Weinig training
Vorige week kwam uitzendconcern Randstad met soortgelijke bevindingen als LinkedIn. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de meeste werknemers denken dat AI een belangrijke bijdrage kan leveren aan hun carrière, maar dat weinig mensen daadwerkelijk AI-training krijgen. Randstad noemde deze ontwikkeling "zorgwekkend".
Bron: ANP/Accountant
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
