IMF: Opkomst AI raakt bijna vier op tien banen wereldwijd
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) raakt bijna vier op de tien banen ter wereld. Vooral rijkere landen kunnen profiteren van de voordelen van nieuwe technische mogelijkheden. Maar ze krijgen ook meer te maken met de nadelen, zoals een dreigende terugloop van de werkgelegenheid omdat AI werk van mensen overneemt. Ook kunnen lonen hierdoor onder druk komen te staan.
Dat zegt Kristalina Georgieva, managing director van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De kans is groot dat AI zorgt voor meer ongelijkheid op de wereld, waarschuwt de topvrouw van de VN-organisatie. Werknemers die bijvoorbeeld minder kunnen werken door AI en daardoor een lager inkomen hebben, raken achter op de mensen die door de technologie productiever kunnen werken en meer kunnen verdienen.
Armere landen hebben volgens het IMF waarschijnlijk minder voordeel van AI. Veel van deze landen hebben daar namelijk niet de mensen met de juiste vaardigheden voor of de infrastructuur. Daarom kan de technologie ook de ongelijkheid tussen landen vergroten.
Vangnetten
Overheden zouden zich er voor in moeten zetten om de ongelijkheid door de opkomst van AI zoveel mogelijk te voorkomen. Landen moeten volgens het IMF uitgebreide vangnetten opzetten en omscholing aanbieden aan mensen die door kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld hun baan kwijt kunnen raken.
Steeds meer bedrijven maken in rap tempo gebruik van AI en ook daarom is het nodig dat overheden ingrijpen, meent Georgieva. Zo bouwen steeds meer techconcerns eigen chatbots. Google meldde recent wereldwijd honderden banen te schrappen op de afdelingen van zijn assistent, smartphones en slimme horloges en thermostaten, omdat het concern meer wil investeren in het ontwikkelen van AI.
Topman Denis Machuel van Adecco, het grootste uitzendconcern van de wereld, stelt ook dat AI banen kan laten verdwijnen en kan zorgen voor nieuwe banen. Computers zullen veel taken overnemen van mensen, maar tegelijk raakt de wereld waarschijnlijk overspoeld met "nog meer data, nog meer manieren om naar verbanden, producten en diensten te kijken", aldus Machuel. Daarvoor zijn ook mensen nodig.
Bron: ANP
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
