Eerste nieuwe Europese AI-regels over halfjaar van kracht
De nieuwe EU-regels voor kunstmatige intelligentie (AI) gaan dit jaar niet meer in. De verboden op de gevaarlijkste toepassingen worden begin 2025 van kracht, verwacht de raad van EU-ministers, die de regels op 21 mei definitief bekrachtigde.
Na de goedkeuring van de ministers wachten er alleen nog wat formaliteiten voor de baanbrekende "vangrails" die voor AI gaan gelden. Maar vervolgens duurt het nog een halfjaar voor de eerste ervan, de verboden op de gevaarlijkste toepassingen, in werking treden. Die zijn bijvoorbeeld gericht op technologie die gebruikers manipuleert of hun zwaktes uitbuit. Of op technieken zoals China die gebruikt om het gedrag van burgers te volgen en te sturen.
De regels voor zogeheten generatieve AI, met chatbots als het bekende ChatGPT van OpenAI en Gemini van Google, worden na een jaar van kracht. Dat wordt ergens in de zomer van volgend jaar, denkt een EU-woordvoerder. Het leeuwendeel van de voorschriften volgt nog een jaar later.
De AI-technologie ontwikkelt zich zo snel dat overheden met hun voorschriften voortdurend achterlopen, waarschuwen critici. Overheden moeten nu "snel toezichthouders aanstellen die de AI-wet gaan handhaven", zegt de koepel van Europese consumentenorganisaties.
Verantwoord omgaan met AI
Veertien van de grootste AI-bedrijven ter wereld hebben ondertussen gezamenlijk toegezegd 'verantwoord' om te zullen gaan met kunstmatige intelligentie. Zij deden dat op een tweedaagse topconferentie in Seoul, waar de veiligheid bij ontwikkelingen op het gebied van AI centraal stond.
Tot de bedrijven behoren de Zuid-Koreaanse techconcerns Samsung en Naver en de Amerikaanse bedrijven Google en IBM.
Topfunctionarissen van AI-bedrijven zoals OpenAI en Google DeepMind kwamen in Seoul bijeen om manieren te vinden om een veilig gebruik van kunstmatige intelligentie te waarborgen. Zo beloofden ze voortaan hun zorgen te delen, als risico's van de nieuwe technologie te groot worden geacht en samen na te denken over maatregelen om zulke situaties te voorkomen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
