Ruim honderd bedrijven ondertekenen AI-pact van EU
Ruim honderd bedrijven hebben zich aangesloten bij een ‘pact’ met de Europese Commissie voor verantwoorde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Onder andere Google en Microsoft hebben daarover vrijwillig afspraken gemaakt, meldt het dagelijks bestuur van de Europese Unie.
Ondertekenaars van het EU AI Pact beloven onder andere dat ze hun personeel ethisch verantwoord laten omgaan met toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Daarnaast zeggen ze toe AI-systemen met grote risico's in kaart te brengen. Ook werken ze toe naar de naleving van wetgeving rond kunstmatige intelligentie die de EU later wil invoeren.
Voordeel
Dat laatste moet de ondertekenaars van het pact ook een voordeel opleveren als de EU de ontwikkeling en toepassing van AI strenger gaat reguleren. Door actief mee te hebben gedacht over de regels, zijn ze ook beter voorbereid op de nieuwe wetgeving.
Techbedrijven ontwikkelen razendsnel steeds geavanceerdere AI-modellen die zelf in staat zijn bijvoorbeeld teksten, beelden of analyses te maken met behulp van grote hoeveelheden data. De EU wil dit nu reguleren om te voorkomen dat rechten van mensen over bijvoorbeeld privacy worden geschonden of dat de technologie op andere manieren schadelijk is. Het is de bedoeling dat de eisen aan een systeem strenger worden naarmate de risico's hoger worden ingeschat. Die risicobeoordeling moeten bedrijven zelf doen.
OpenAI
Naast Google en Microsoft staat ook OpenAI bij de ondertekenaars. Dat bedrijf ontketende met de lancering van chatbot ChatGPT en het onderliggende taalmodel een wedloop in de ontwikkeling van AI-modellen.
Facebook-moederbedrijf Meta sluit zich vooralsnog niet aan en wil zich vooral voorbereiden op de extra wettelijke eisen die de EU gefaseerd invoert. Het socialemediabedrijf werkt aan een AI-model dat ook gemakkelijk door anderen kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Booking.com en KPN zijn Nederlandse ondertekenaars van het pact.
Bron: ANP
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
