Accountancy moet AI snel omarmen om personeelstekort en regeldruk op te vangen
Bijna twee derde van de accountantskantoren kampt met personeelstekorten. Tegelijkertijd stijgen de loonkosten en neemt de regeldruk toe. AI kan de sector helpen om efficiënter te werken, fouten te verminderen en nieuwe diensten te ontwikkelen.
Dat staat in een e-book van ING over AI in de accountancy. Het e-book bevat praktijkvoorbeelden van Deloitte en Joinson & Spice en een stappenplan voor AI-implementatie.
De uitgave biedt volgens ING de bestuurders van accountantskantoren "waardevolle inzichten en concrete handvatten" om AI "strategisch in te zetten". AI kan volgens ING bijdragen aan procesautomatisering, patroonherkenning, fraudedetectie en efficiënte documentverwerking.
Volgens Sjuk Akkerman, Sector Banker Services & Leisure bij ING, is AI geen bedreiging voor accountants, maar een kans. "Het stelt kantoren in staat om efficiënter te werken, meer waarde te creëren voor klanten en zichzelf strategisch te positioneren. Maar zoals met elke technologische revolutie, is succes afhankelijk van het vermogen om tijdig te handelen."
Nog niet structureel
ING verwijst onder meer naar het Accountancy Industry Report 2024 van Simplicate, dat aangeeft dat inmiddels 58 procent van de kantoren werkt met AI-tools zoals ChatGPT. Grote spelers zoals de big four zetten AI al in voor audits en fraudedetectie.
Tegelijk blijft structurele adoptie achter; maar 25 procent van de kantoren investeert in AI-training voor hun teams, blijkt uit het internationale State of AI in Accounting Report. De mogelijkheden zijn echter veelzijdig; van automatische verwerking van bankafschriften en realtime kasstroomvoorspellingen, tot fraudedetectie en slimme documentanalyse.
AI kan routinetaken overnemen, waardoor accountants meer tijd krijgen voor strategisch advies. Daarmee wordt het vak ook aantrekkelijker voor jong talent.
Accountantsdag
Tijdens de komende Accountantsdag 2025, op 19 november aanstaande in Leusden, wordt tijdens twee sessies ingegaan op de impact van AI op ons werk, het vertrouwen in technologie en de concrete kansen van AI-agents in de accountancy.
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
