Nederlandse bedrijven worstelen met AI-ontwikkelingen
Veel Nederlandse bedrijven zijn nog niet klaar om AI volwassen en effectief in te zetten. Desondanks is het vertrouwen in het rendement dat AI oplevert groot.
De adoptie van AI versnelt en dat levert voordelen op, is het idee. Tegelijk laat een internationaal rapport van cloudplatform Workiva zien dat er nog tekortkomingen zijn op het gebied van datakwaliteit, AI-governance en training.
Wereldwijd zag 88 procent van de respondenten het rendement op AI-investeringen het afgelopen jaar stijgen. In Nederland ligt dat percentage met 87 procent vrijwel gelijk.
Tijdwinst
Wereldwijd gebruikt inmiddels 74 procent van de professionals die bedrijfsrapportages opstellen AI in het dagelijkse werk. Daarvan geeft 96 procent aan tijdwinst te boeken en 94 procent merkt een hogere productiviteit. Van de Nederlandse respondenten houdt 41 procent dankzij AI meer tijd over voor andere taken.
Wereldwijd investeren organisaties die AI toepassen de gewonnen tijd in duurzaamheidsinitiatieven, klantbeleving en innovatie. In Nederland gebruiken organisaties de tijdwinst vooral voor het verbeteren van financiële prestaties, zoals kostenreductie en winst (55 procent). Daarnaast wordt ingezet op klantbeleving, innovatie en de ontwikkeling en training van medewerkers.
Vertrouwen
Zowel wereldwijd als in Nederland hebben professionals echter minder vertrouwen dan leidinggevenden in het vermogen van hun organisatie om AI effectief in te zetten. Zij merken in de praktijk waar het nog aan ontbreekt. Zo worstelt 44 procent van de respondenten dagelijks met inefficiëntie en dubbel werk, terwijl 37 procent moeite heeft om technologische ontwikkelingen bij te houden.
Nederlandse praktijkprofessionals die wel vertrouwen hebben in het vermogen van hun organisatie om AI te gebruiken, beschikken vaker over hoogwaardige data, AI-governancebeleid en functiegerichte training. Nederland ligt in dat opzicht boven het wereldwijde gemiddelde, aldus Workiva.
Tegelijk mist 61 procent van de Nederlandse respondenten beleid rond governance en security, heeft 64 procent geen toegang tot voldoende betrouwbare data en geeft 65 procent aan dat functiegerichte training ontbreekt.
Gerelateerd
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
Accountants moeten gelijktijdig versnellen en vertragen
Zowel geopolitieke ontwikkelingen als de opkomst van AI beïnvloeden de waarde van businessmodellen en zijn dus relevant voor accountants, aldus Jan Bouwens.
AI blijkt handige tool voor fraudeurs en oplichters
Toonaangevende AI-modellen blijken soms opvallend gedetailleerde antwoorden te geven op criminele vragen. Door de juiste vraagstelling is het mogelijk om de meeste...
'Facturen, loonstroken, e-mails, video's en zelfs calls: je kunt alles vervalsen'
Op de Accountantsdag 2025 nam Maarten de Borst, consultant bij Numbers en adviseur bij de politie-eenheid Amsterdam, zijn publiek mee in een wereld waarin niets...
