Strategie bedrijven rondom digitalisering en AI nog vaak onduidelijk
Hoewel veel organisaties inmiddels een strategie hebben ten aanzien van digitalisering, robotisering en AI, is de duidelijkheid daarvan vaak een punt van discussie. Nast mogelijke kostenbesparingen zijn er ook de nodige belemmeringen.
Dat blijkt uit recent onderzoek van Visma Net, samen met de Vereniging van Registercontrollers (VRC), gericht op de adoptie van digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie (AI) onder finance professionals.
Waar een derde van de respondenten de digitale strategie (zeer) duidelijk vindt, beoordeelt een bijna even grote groep deze als (zeer) onduidelijk. Bijna tachtig procent van de financiële controllers denkt dat de inzet van digitalisering, robotisering en AI de efficiëntie van financiële processen verder kan verbeteren. Een vergelijkbaar percentage verwacht ook een sterke toename van het gebruik van deze technologieën binnen hun organisatie in de komende jaren.
Toepassingen
Momenteel maakt bijna driekwart (73 procent) van de organisaties gebruik van AI en/of robotisering, onder meer voor processen als factuurverwerking en het verwerken van inkomende betalingen. Ook forecasting, data-analyse en informatiecontrole worden vaak genoemd als gebieden waar deze technologieën worden toegepast.
Bijna iedereen is het erover eens dat verdere digitalisering en inzet van AI nieuwe competenties vraagt van finance teams, wat de noodzaak onderstreept voor voortdurende professionele ontwikkeling. Bijna de helft verwacht ook aanzienlijke kostenbesparingen.
Belemmeringen
Tegelijk geeft meer dan tachtig procent van de respondenten aan dat er belemmeringen zijn voor verdere digitalisering, robotisering en AI. Gebrek aan kennis, tijd, capaciteit en budget worden vaak genoemd, evenals technologische uitdagingen en culturele en menselijke weerstand.
Het rapport richt zich verder op specifieke onderdelen, zoals e-facturatie, de snelheid en efficiëntie van financiële rapportages, de mate van realtime budgettering en forecasting en de standaardisatie van processen. Ook wordt aandacht besteed aan veiligheidsaspecten: waar worden gegevens opgeslagen en hoe zorgen organisaties voor bescherming tegen cyberdreigingen?
Het onderzoek werd in opdracht van Visma Net uitgevoerd tussen 8 januari en 5 maart 2025, onder leden van de Vereniging van Registercontrollers (VRC).
Gerelateerd
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
Accountants moeten gelijktijdig versnellen en vertragen
Zowel geopolitieke ontwikkelingen als de opkomst van AI beïnvloeden de waarde van businessmodellen en zijn dus relevant voor accountants, aldus Jan Bouwens.
AI blijkt handige tool voor fraudeurs en oplichters
Toonaangevende AI-modellen blijken soms opvallend gedetailleerde antwoorden te geven op criminele vragen. Door de juiste vraagstelling is het mogelijk om de meeste...
'Facturen, loonstroken, e-mails, video's en zelfs calls: je kunt alles vervalsen'
Op de Accountantsdag 2025 nam Maarten de Borst, consultant bij Numbers en adviseur bij de politie-eenheid Amsterdam, zijn publiek mee in een wereld waarin niets...
