Opinie

Accountant en auto

Tophits zijn het. De jaarlijkse berichten over leaseauto's op Accountant.nl, in de marge van het Accountancy Beloningsonderzoek (zie ook Nieuws, pagina 6). Sommigen vinden het niks voor een serieus medium, maar dat is een misverstand. Een auto zegt namelijk iets over de eigenaar. Of hebt u ooit een zachtmoedige poëet in een BMW four wheel drive zien klimmen? Of een getatoeëerde kaalhoofd in een Bentley?

Je hoeft geen Freud te heten om te zien dat de auto voor velen, zeker mannen, een verlengstuk is van de persoonlijkheid - en vaak ook van een zeker lichaamsdeel. De ware automan zegt daarom niet "ik rijd in een BMW" of "in een Ford", maar "ik rijd BMW" of "ik rijd Ford". Net zoals je Duits of Frans spreekt, blond bent, Groninger, of hetero.

Autokeuze zegt iets. Wat je rijdt ben je zelf, heet een recent boekje over het onderwerp. En de vorig jaar overleden essayist Rudy Kousbroek schreef het al in 1989 in zijn De archeologie van de auto: "Een auto is een boodschap, bestaande uit tekens - tekens van viriliteit, macht, bevrijding, van weelde, van sociale status, van libido".

Accountants vormen geen uitzondering. Hun culturele interesse mag dan matiger zijn dan die van andere professionals (zie pagina 38), voor hun automobiele belangstelling geldt dat allerminst; wellicht wordt die alleen naar de kroon gestoken door hun voorliefde voor dure horloges, maar dat is weer een ander onderwerp.

Smaak heet strikt persoonlijk en 'onbetwistbaar' te zijn, maar is ook een sociale constructie. Dat geldt voor muziek, schilderkunst, literatuur, kleding, huisinrichting en ook voor autokeuze. Je auto laat zien tot welke sociale klasse je behoort of - nog interessanter - wilt behoren.

Accountant.nl permitteerde zich daarom vorige maand al voorzichtig een sociaal-psychologische verklaring van de grote populariteit van de masculien ogende Audi bij kleine en grote kantoren - bij middelgrote kantoren scoort hij opvallend matiger. Onze hypothese was dat zo'n voertuig zowel past bij de 'dominante' top van de piramide - grote kantoren zijn toch een beetje de alpha-mannen van de accountantswereld - als bij kleine spelers die zich moeten 'bewijzen'. Gekke hypothese? Haalt u zich even Sarkozy, Poetin en Berlusconi voor de geest. Vertonen kleine mannen ter compensatie (?) ook niet vaak een sterke 'aanwezigheid' en/of opvallend  krachtig' loopje?

De sociaal-psychologie staat momenteel vanwege de zaak Diederik Stapel nogal onder druk en daarom passen wat slagen om de arm. Maar toch is het frappant dat uit onderzoek schijnt te blijken dat vrouwen mannen in een Audi het meest sexy vinden - en omgekeerd.

Ook beroepsgroepen hebben hun automobiele codes en conventies. Volgens het boekje Wat je rijdt ben je zelf, rijden types als kunstenaars, fotografen en documentairemakers vaker dan gemiddeld in minder traditionele auto's zoals Citroën CS, Volvo S80 of Volvo Amazone. En kunnen culturele ondernemers, zoals een schouwburg- of festivaldirecteuren, nauwelijks zonder Saab.

En accountants? Daarvoor kunt u nog even kijken in de Nieuwsrubriek of uitgebreider op Accountant.nl . Iedereen mag het onzin noemen, of irrelevant. Maar wij weten beter en blijven het met smaak en interesse volgen.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het decembernummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties 1 0 Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.