Opinie

Gratis en goedkoop

Gratis. Goedkoop. U bent weer meteen getriggerd, maar ik word ondertussen een beetje moedeloos van dergelijke kretologie. Onlangs werd maar weer bevestigd dat accountants toch de website Accountant.nl kunnen vinden. Wat bleek? Het woord gratis deed zijn intrede en plotseling was er zowaar discussie die op gang kwam.

De discussie spitste zich toe op de introductie van gratis boekhouden voor kleine ondernemers. Een Canadese aanbieder schijnt de boekhouding gratis te doen. Nu heb ik ooit geleerd dat niets gratis is in dit leven. Nee, het geld wordt verdiend door de ondernemer vervolgens ongevraagd lastig te vallen met gesponsorde advertenties op zijn of haar dashboard. 

Ach, gratis en goedkoop. Het lijken de kernwoorden te worden van de gemiddelde Nederlander. Kwaliteit is uit het vocabulaire verdwenen. 'Wat kost het' is de eerste vraag die kinderen tegenwoordig bij de opvoeding leren. Analyseer de tv-reclames en reclamefolders. Alles draait om prijs, prijs en nog eens prijs.

Zo ook bij steeds meer mkb-ondernemers. De prijs bepaalt in eerste aanleg of gebruik wordt gemaakt van onze dienstverlening. Wat levert het op zou eigenlijk de vraag dienen te zijn. Maar ja, ook wij hebben jarenlang ervoor gezorgd dat wij ons eigen graf hebben gegraven. Door structureel in acquisitiegesprekken direct te beginnen over de kosten en prijs van de con-culega zorgt natuurlijk voor het sterk ontwikkelde gevoel dat er voor de ondernemer iets te halen valt.

Ach, boekhouden. Wat stelt het ook voor? Zolang debet en credit maar in evenwicht zijn. Iedereen kan het. Zelfs een ongeschoolde ondernemer. Wij hebben dit gedeelte van ons vak volledig verkwanseld en zijn onvoldoende in staat geweest om uit te leggen dat het voeren van een juiste administratie écht een vak is. Automatiseren is nu de mode. Van dienstverlening naar massaproductie.

Starreveld zou er wakker van liggen. Roept de vraag op waar vele mkb-accountants in de toekomst hun geld mee moeten verdienen. Ook daar hebben wij deels het antwoord al op mogen ontvangen. Op de Accountantsdag 2011 liet hoogleraar Roy Thurik van het nieuwe kenniscentrum voor mkb-accountants (NEMACC) ons zien waar de kansen liggen voor de mkb-accountant. Het speerpunt zou de komende jaren vooral de advisering richting zzp-er dienen te zijn. Daar schijnen onze kansen te liggen. Tja, als de wetenschap het zegt. Nu de praktijk.

Uitgerekend deze doelgroep kiest vooral voor zo goedkoop mogelijk. Het mag niets kosten. Zeker in deze tijden waar bijna de helft van alle zzp-ers zonder werk schijnt thuis te zitten.

Bovendien ben ik benieuwd waar deze zzp-er dan structureel in kan worden geadviseerd?

Auto op de zaak? Arbeidsongeschiktheidsverzekering? Oudedagsvoorziening? Strategische analyses? Estate-planning? Grotendeels kansloos en veelal eenmalige exercities. Je bent een topaccountant als je acht adviesuren per zzp'er/per jaar krijgt weggezet bij dit type ondernemer. Hopelijk krijg je de factuur dan wel betaald.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het maartnummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco Moling (1972) is eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. Hij is daarnaast voorzitter van de Novaa.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.