Opinie

Remschijven en darmproblemen - deel II

Met tegenzin kom ik terug op mijn artikel van 19 september 2014 - Remschijven en Darmproblemen. Het is nu begin 2016 en noch de zorginstelling noch de zorgverzekeraar zijn bij machte gebleken om de gevraagde kostenspecificatie aan te leveren.

In de ijdele hoop dat ze iets hadden geleerd van mijn vlammend betoog, heb ik het er verder maar bij gelaten. Had ik dat nou maar niet gedaan.

Op 2 april 2014 krijg ik van mijn verzekeraar ONVZ een rekening van € 271,89 met als specificatie: Nota ingediend door VU Medisch Centrum - behandeldatum 20 februari 2013.

Daar gaan we weer:

We vragen ONVZ om uitleg waarom dit zo laat gefactureerd wordt.
"Dit is de afrekening eigen risico van het jaar 2013. Het VU factureert 1 keer per jaar (heeft blijkbaar geen problemen met de cash flow).”

En de behandeldatum zegt mij niks?
“Dat moet eigenlijk 13 augustus 2013 zijn. Maar we nemen altijd de eerste dag van de jaarlijkse factureerperiode van het VU.”

Ja, ja, en wat is daar toen gebeurd?
“Dat weet ik niet. Een consult, is het enige wat ik hier uit ons systeem kan opmaken.”

Ja, ik kan me dat nog herinneren. Mijn huisarts stuurde me naar het VU. (Daar wil ik dan nog wel voor betalen. Dat was eennormaal tarief voor hun drie standaardproducten: 1. Doorverwijzen; 2. We kijken het  nog even aan; 3. Antibioticum voorschrijven.)

Daar heb ik een uur moeten wachten om vervolgens van de specialist te horen dat ik bij mijn huisarts moest zijn. Dat consult bedoelt u?
“Wij kunnen niet inhoudelijk de kwaliteit van het consult beoordelen. Wij verwijzen u naar Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)”

Mag ik uw meerdere spreken?
“Nee, meneer dit is helaas het eindstation.”

U bent de ceo van ONVZ?
“Haha, nee.”

Mag ik dan uw baas spreken?
“Nee dat kan helaas niet. Bij klachten kunt u zich wenden tot de SKGZ.”

Als u dit geld van mij wilt hebben dan kunt u ook naar de geschillencommissie.
“Helaas (altijd weer helaas), moeten we dan overgaan tot een incassoprocedure.”

Dan zeg ik mijn contract met ONVZ op.
“Dat is uw goed recht.”

Deze discussie speelde gedurende twee jaar waarin klantenservice de klacht onderzocht en de debiteurenadministratie tegelijk aanmaningen stuurde. Uiteindelijk heb ik maar betaald en opgezegd.
Vervolgens ontving ik een online enquête met de vraag waarom ik was overgestapt.
Toen nog maar eens de VU proberen.

Ik heb een onterechte factuur gekregen.
“U werd 13 augustus 2013 gezien door een arts. De kosten voor dit consult zijn niet tijdgebonden. Wij verzoeken u vriendelijk uw klacht in te dienen bij het klachtenbemiddelaarsinstituut ondersteuning patiëntenzorg (IOP) ten aanzien van klachtenbemiddelaars.”

Laat ook maar. We weten in ieder geval hoe de kosten van de zorg uit de hand lopen. Om het garagevoorbeeld maar weer eens te hanteren: Stel u gaat naar een algemene garage voor uw remschijven. Deze garage kijkt en stuurt u door naar een Audi-garage. De Audi-garage kijkt en zegt: daarvoor kunt u gewoon bij uw algemene garage terecht hoor. Dat is dan € 271,89! 

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jeroen Bulk RA is is parttime financieel directeur bij diverse bedrijven in het mkb.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.